Photobucket
ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားအားလုံး ဓမၼအသိဥာဏ္တုိးပြါး၍ ေအးခ်မ္းၾကပါေစ~~~

Tuesday, July 22, 2014

ဒုုိင္ယာရီအပုုိင္းအစေလးမ်ား ( ၆ )


"ျပည့္အင္အားဟူသည္ "
Finland ႏိုင္ငံတြင္ Car parking မရွိေသာ အခ်ိဳ ႔ကုုန္တုုိက္ၾကီးမ်ားသည္
 ျမိဳ ႔ျပင္သုုိ႔ထြက္ၾကသည္။ Car parking ရွိေသာအခ်ိဳ ႔ကုုန္တုုိ္က္ၾကီးမ်ားသည္သာ
 ျမိဳ ႔တြင္းတြင္ရွိပါသည္။
 ျမိ ႔ျပင္တြင္ရွိေသာကုုန္တုုိက္ၾကီးမ်ားသည္ ပစၥည္းအမ်ိဴးအစားလည္းစုုံလင္သလုုိ ကားရပ္နားရန္ေနရာလြတ္သည္လည္း အလွ်ံပယ္ပင္ျဖစ္၍ ေဈ းဝယ္သူမ်ားလည္း စိတ္ခ်မ္းသာ လြတ္လပ္စြာ ဝယ္ယူႏုုိင္ၾကသည္။ ထုုိ႔ေၾကာင့္ တစ္ခါတစ္ရံ
လုုိအပ္ေသာပစၥည္းကုုိရႏုုိင္ေရးအတြက္ ျမိဳ ႔ျပင္သုုိ႔ထြက္၍ ေဈ းဝယ္ၾကရသည္။
 ေဈ းတစ္ခုုကုုိတည္ေဆာက္လွ်င္ ေဈ းသက္သက္ကုုိသာ မစဥ္စားဘဲ ေဈ းဝယ္သူတုုိ႔၏ ကားရပ္နားစရာေနရာပါထည့္သြင္းစဥ္းစားသည့္ဥပေဒကား ခုုိင္မာ၍ေနေပျပီ။ ထုုိ႔အတူ အစုုိးရရုုံးမ်ားသုုိ႔သြားလွ်င္လည္း ရုုံးတုုိင္းတြင္ Car parking ရွိေလသည္။ အကယ္၍ ေနရာလြတ္မရွိလွ်င္ ရပ္ခြင့္မရွိေပ။ ရပ္နားရန္သတ္မွတ္ထားေသာ မ်ဥ္းေၾကာင္းအတုုိင္းသာ ယာဥ္မ်ား ရပ္နားၾကရသည္။ ေဆာက္လုုပ္ေရးကုုမၼဏီမွျဖစ္ေစ အစုုိးရမွျဖစ္ေစ လူေနအိမ္ရာမ်ားေဆာက္လုုပ္လွ်င္လည္း Car parking သည္ မရွိမျဖစ္ထည့္သြင္းရသည္။ မထည့္သြင္းဘဲ ေဆာက္လုုပ္ခြင့္မရွိေပ။ အဆုုိပါ Car parking သည္ ေဆာက္လုုပ္ေရးအိမ္ယာမွ အခန္းနွင့္အညီအမွ်သာရွိသည္မဟုုတ္ဘဲ ဧည့္သည္ယဥ္မ်ားအတြက္လည္း သီးသန္႔ Car parking ထည့္သြင္းတည္ေဆာက္ၾကရသည္။ ထုုိ႔ေၾကာင့္ပင္ စည္းကမ္းမဲ့စြာ လမ္းေဘးတြင္ယာဥ္ရပ္နားထားျခင္းမ်ိဴးလည္း မရွိုေတာ့သည့္အျပင္ ယဥ္ေၾကာပိတ္ဆုုိ႔မႈႏွင့္အမ်ားျပည္သူတုုိ႔၏ သြားလာေရးကုုိလည္း အေႏွာက္အယွက္မျဖစ္ေတာ့ေပ။
 ျမိဳ ႔သစ္တစ္ခုုကုုိတည္ေဆာက္လွ်င္လည္း လူႏွင့္ပတ္သက္၍ လုုိအပ္ေသာအရာမွန္သမွ် ထည့္သြင္းစဥ္းစားကာတည္ေဆာက္ေပးရသည္။ ဥပမာ က်မၼာေရး ပညာေရး ေရေျမွာင္း လွ်ပ္စစ္မီး လမ္း စသည္တုုိ႔ကုုိ စနစ္တက် ေရရွည္ခုုိင္ခံ့ေအာင္ တည္ေဆာက္ေပးသည္။ လယ္ယာေျမကုုိ အဓမၼသိမ္း၍ အကြက္ရုုိက္ေရာင္းစားျခင္းသက္သက္မွ်သာျဖစ္ျပီးလွ်င္ လူထုုအတြက္မည္သည့္လုုိအပ္ခ်က္ကုုိမွ် ထည့္သြင္းမစဥ္းစားသည့္ ျမိဳ ႔သစ္တည္ေဆာက္မႈမ်ိဴး အလ်ဥ္းမရွိေခ်။ ကုုိယ္ထူကုုိယ္ထလမ္းဟူ၍လည္း လုုံးဝမရွိ မသိ မၾကားဘူးၾကသလုုိ ကုုိယ္ထူကုုိယ္ထလွ်စ္စစ္မီးတပ္ဆင္ျခင္းဟူသည္မွာလည္း သူတုုိ႔အဖုုိ႔ဒ႑ာရီသဖြယ္သာျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ 

   ဘတ္စ္ကားစီးလွ်င္လည္း အခ်ိန္တိတိက်က်စီးႏုုိင္သည္။ ဘတ္စ္ကားစီးဘုုိ႔အတြက္ လမ္းထြက္၍ကားမွတ္တုုိင္တြင္ ၾကိဳတင္ေစာင့္ေနစရာမလုုိေခ်။ မသြားခင္ အိမ္တြင္ မိမိသြားမည့္ေနရာကုုိ အင္တာနက္တြင္ ရွာေဖြၾကည့္လုုိက္လွ်င္ ဘယ္ဘတ္စ္ကားက ဘယ္အခ်ိန္ ဘယ္မိနစ္တြင္ ဘယ္ကားမွတ္တုုိင္၌ ဆုုိက္ေရာက္မည္ဆုုိသည္ကုုိ မိနစ္ပုုိင္းအတြင္းသိႏုုိင္သည္။ ထုုိ႔ေၾကာင့္ အခ်ိန္ကုုိအလဟႆမကုုန္ဆုုံးေစရဘဲ မိမိသြားလုုိေသာေနရာသိုု႔ အခ်ိန္တိက်စြာေရာက္ႏုုိင္သည္ျဖစ္၍ စိတ္ခ်မ္းသာရသည္။ လမ္းေဘးတြင္ ကားရပ္၍ရေသာ ေနရာမ်ားလည္း ရွိသည္။ သုုိ႔ေသာ္ အခ်ိန္သတ္မွတ္ခ်က္ကုုိေက်ာ္လြန္၍မရ။ ေနရာအလုုိက္ ရပ္နားႏုုိင္သည့္အခ်ိန္ သတ္မွတ္ခ်က္ကြာျခားသည္။ လမ္းေဘးတြင္ စည္းမဲ့ကမ္းမဲ႔ရပ္ထားေသာ ကားမ်ားလည္း မရွိ၊ အကယ္၍ ရွိပါကလည္း ယဥ္စည္းကမ္းဥပေဒကုုိခ်ိဴးေဖာက္ေသာနည္းလမ္းမ်ားကုုိ အသုုံးမျပဳဘဲ တိတိက်က် ထိေရာက္စြာအေရးယူသျဖင့္လမ္းစည္းကမ္းသည္ တည္ျငိမ္ေနေတာ့သည္။
ထုုိ႔ျပင္ အခ်ဳိ ႔မီးပြိဳင့္မ်ားသည္ သတ္မွတ္သည့္အခ်ိန္ေစ့မွသာ စိမ္း ဝါ နီ ကုုိျပသည္မဟုုတ္ပါ။
အကယ္၍ မိမိကားေရွ ႔တည့္တည့္တြင္ မီးနီျပရမည့္အခ်ိန္ဝယ္ တစ္ဖက္မွမီးစိမ္းျပ၍ ျဖတ္ကူးသြားမည့္ကားမရွိပါက ( ကားရွင္းေနလွ်င္ )
မိမိ၏ ေရွ ႔တည့္တည့္မွမီးပိြဳင့္သည္ အနီမျပေတာ့ဘဲ အလုုိအေလ်ာက္ မီးစိမ္းျပကာ
 လႊတ္ေပးလုုိက္သည္ကုုိ အ့ံၾသစြာၾကံဳရဖူးသည္။  ယာဥ္ထိန္းရဲမွ ေဆာင္ရြက္ျခင္းမ်ိဴးမဟုုတ္ဘဲ အလိုုအေလ်ာက္ ေဆာင္ရြက္ေသာ စနစ္ျဖစ္သည္။ စကၤာပူတြင္ေရာက္စဥ္ကလည္း ယာဥ္စည္းကမ္းအလြန္ေကာင္းသည္ကုုိ သတိျပဳမိသည္။ အမွန္စင္စစ္ စကၤာပူတြင္လည္း ယာဥ္အသြားအလာမ်ားလြန္းလွပါသည္။ သုုိ႔ေသာ္ မည္သည့္ေနရာတြင္မွ် ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆုုိ႔မႈမရွိပါေခ်။ ေနရာက်ဥ္းက်ဥ္းေလးဝယ္ အရာရာအခ်ိဳးက် သဟဇာတျဖစ္ကာ ဟန္ခ်က္ညီေအာင္ စီမံႏုုိင္သည့္စြမ္းပကားကုုိ ခ်ီးက်ဴးအ့ံၾသမိသည္။
 ေဆာင္းပါး၏အခန္း ( ၅ ) တြင္ေရးခဲ့သည့္အတုုိင္း ရာသီဥတုု၏ ငဲ့ညွာမႈကင္းမဲ့စြာ ဖိစီးႏွိပ္စက္မႈကုုိခံၾကရေသာ္လည္း လူသားတုုိ႔တည္ေဆာက္ထားေသာ လူမႈစနစ္ ေကာင္းမြန္မႈေၾကာင့္
 ရာသီဥတုု၏ရက္စက္မႈဒဏ္ကုုိလည္း မခံရေတာ့။
 ေအးခဲလြန္းေသာ ေဆာင္းသည္ Finland နိဳင္ငံ၏သဘာဝအလွအမွတ္တံဆိပ္ပင္ျဖစ္သြားေတာ့သည္။ 

  အရင္းစစ္ေတာ့ အျမစ္ေျမကဆုုိသလုုိ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုုသည္ ဤကဲ့သုုိ႔စည္းကမ္းရွိစြာ သြားလာေနထုုိင္တတ္ျခင္းသည္ ေခါင္းေဆာင္တုုိ႔၏ ေခါင္းေဆာင္မႈအရည္အေသြးေကာင္းမြန္ျခင္းသည္ ပဓာနက်ေသာအခ်က္မ်ားတြင္ တစ္ခုုအပါအဝင္ျဖစ္သည္။
အေၾကာင္းမွာ ေခါင္းေဆာင္မႈဟူသည္
တန္ဘုုိးမ်ားကုုိ လက္ေတြ႔ေဆာင္ရြက္မႈအျဖစ္ေျပာင္းယူျခင္း ( Transform values into action )
 ၾကည္လင္ေသာအနာဂတ္အျမင္မ်ားကုုိ လက္ေတြ႔အစစ္အမွန္ျဖစ္ေစျခင္း ( Visions into realities ) အခက္အခဲမ်ားကုုိ မြမ္းမံျပင္ဆင္ေပးျခင္း ( Obstacles into innovations )
 ကြဲျပားျခားနားမႈမ်ားကုုိ တစ္စုုတစ္စည္းတည္း စုုစည္းခုုိင္မာေစျခင္း ( Seperateness into solidarity ) တုုိ႔ျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္ဟုု မိမိဖတ္မွတ္ရဖူးသည္။ ဖတ္မွတ္ဖူးသည့္အတုုိင္းလည္း ယုုံၾကည္ပါသည္။ ဤကဲ့သုုိ႔ စြမ္းေဆာင္ႏုုိင္ေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကုုိလည္း ဤႏုုိင္ငံလူထုုက သတၱိရွိရွိေရြးခ်ယ္ႏုုိင္ခဲ့ၾကသည္။
ထုုိ႔ေၾကာင့္ အရာရာ၏ တုုိးတက္မႈႏွင့္ဆုုတ္ယုုတ္မႈသည္ ေခါင္းေဆာင္တုုိ႔၏
 ေခါင္းေဆာင္မႈတစ္ခုုတည္းတြင္သာ မူတည္သည္မဟုုတ္္ပါဘဲ ေခါင္းေဆာင္ေရြးခ်ယ္သူတုုိ႔၏ အသိဥာဏ္ႏွင့္သတၱိသည္လည္း အလြန္အေရးၾကီးေသာက႑တြင္ရွိပါေၾကာင္း သတိျပဳသင့္ၾကသည္။ တနည္းဆုုိရေသာ္ ျပည္သူတုုိ႔၏ ပညာအားႏွင့္သတၱိအားသည္သာ ပိုု၍အဓိကက်သည္ဟုုဆုုိလွ်င္လည္း မွားမည္မထင္ပါ။ အေၾကာင္းမွာ အဆုုိပါအင္အားတုုိ႔သည္သာ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းကုုိ ေရြးခ်ယ္ေပးႏုုိင္၍ မေကာင္းသူကုုိပယ္ရွားႏုုိင္ေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။ အဆုုိပါ ျပည္သူတုုိ႔၏ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းကုုိေရြးခ်ယ္ႏုုိင္ေသာ အသိဥာဏ္ႏွင့္သတၱိေၾကာင့္ ျပည္သူကုုိ အူမ မေတာင့္ေစဘဲ ဝမ္းစာႏွင့္သာနပမ္းလုုံးခုုိင္းထားေသာ ႏုုိင္ငံေရးစနစ္ဆုုိးသည္လည္း သမုုိင္းတြင္ ရယ္စရာဟာသတစ္ခုုအျဖစ္ျဖင့္ ဤႏုုိင္ငံ (Finland) ဝယ္ က်န္ရစ္ခဲ့ေလျပီ။ ျပည္ဖုုံးကားခ်ခဲ့ျပီးေလျပီ။ တနည္းဆုုိေသာ္ ျပည္သူတုုိ႔၏ အသိဥာဏ္ပညာႏွင့္သတၱိအားသည္ တုုိင္းျပည္ဖြံံ႔ျဖိဴးတုုိးတက္ျခင္း၏ အျမဳေတရတနာအစစ္ပင္ျဖစ္သည္။ ျပည့္အင္အားဟူသည္ ထုုိအသိဥာဏ္ပညာႏွင့္
သတၱိတုုိ႔သာျဖစ္သည္။ ( ဆက္ရန္ )



Sunday, July 20, 2014

ဒုုိင္ယာရီအပုုိင္းအစေလးမ်ား ( ၅ )


 "တရားဥပေဒစုုိးမုုိးပါေစ "
ဖင္းလူမ်ိဴးတုုိ႔စားသုုံးၾကသည္မွာ အဓိကအားျဖင့္ ဂ်ံဴ အားလူး အသီးအရြက္ႏွင့္အသားငါးမ်ားျဖစ္သည္။ ဆန္ကုုိစားၾကေသာ္လည္းအနည္းငယ္သာျဖစ္သည္။ ဟင္းသီးဟင္းရြက္တုုိ႔ေဈ းၾကီးေသာ္လည္း အသားငါးက ေဈ းေပါသည္။ အေၾကာင္းမွာ ဟင္းသီးဟင္းရြက္စုုိက္၍မရေလာက္ေအာင္ ေအးေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ စုုိက္ပ်ိဴးလွ်င္လည္း အပူေပးရုုံၾကီးမ်ားတည္ေဆာက္၍ စုုိက္ရသျဖင့္ အကုုန္အက်မ်ားေလသည္။  (organic horticulture ) သဘာဝေျမၾသဇာသုုံး စုုိက္ပ်ိဴးေရးအတတ္ပညာႏွင့္စုုိက္ပ်ိဴးေရာင္းခ်သျဖင့္ က်မၼာေရးအတြက္သင့္ေတာ္ေသာ္လည္း ျပည္ပမွတင္သြင္းလာေသာစားသုုံးကုုန္မ်ားထက္ ေဈ းလည္းပုုိ၍ၾကီးေလသည္။ အပူေပးရုုံၾကီးမ်ားမတည္ေဆာက္ဘဲ ေျမျပင္တြင္အလြတ္စုုိက္ပ်ိဴး၍ရႏုုိင္ေသာကာလမွာ ေမလမွၾသဂုုတ္လအထိ ေလးလသာရွိသည္။ ထုုိေလးလအတြင္းတြင္သာ ဂ်ံဳမ်ား အခ်ိဳ ႔အသီးအႏွံမ်ားႏွင့္ ေမြးျမဴေရးႏြားမ်ားအတြက္ ျမက္မ်ားကုုိ စုုိက္ပ်ိဴးၾကသည္။  စက္တင္ဘာလတြင္အေအးဓာတ္ဝင္လာေသာေၾကာင့္ သစ္ပင္မ်ားမွ သစ္ရြက္မ်ားေရႊဝါေရာင္ သကၤန္ကုုိဆင္ျမန္းကုုန္ၾကေတာ့သည္။ ေရာ္ရြက္ဝါတုုိ႔ ေျမခၾကေတာ့မည့္ အရိပ္လကၡဏာပင္ျဖစ္သည္။  ေအာက္တုုိဘာလေရာက္လွ်င္ ေရႊဝါေရာင္ရြက္ေဟာင္းေလးမ်ားအားလုုံးေျမခၾကရေတာ့သည္။
 ေျမျပင္တြင္ ေလႏွင္ရာလူးလြန္႔ခြင့္မရၾကေတာ့ဘဲ ေအးခဲေသာႏွင္းေဖြးေဖြးမ်ားေအာက္တြင္ သျဂိဳဟ္ျမႈဳတ္ႏွံျခင္းကုုိ ခံၾကရျပန္ေလဦးမည္။ ထုုိ႔ျပင္ ရြက္ေဟာင္းတုုိ႔ေၾကြက်ျပီးေသာ သစ္ပင္မ်ားသည္ ရြက္သစ္တုုိ႔ျဖင့္တဖန္ထပ္၍ အလွဆင္ႏုုိင္ရန္ ပုုရစ္ဖူးတုုိ႔လည္း ဖူးခြင့္မရၾကေတာ့ျပီ။ ေအးခဲလွေသာေဆာင္းႏွင္းေအာက္ဝယ္ အရြက္ဗလာ ရုုိးတံညွာသက္သက္ျဖင့္သာ အႏႈတ္အမွတ္ ပုုံမွန္အားျဖင့္ ၁၅ မွ ၂၀ ဒီဂရီစင္တီဂရိတ္ရွိေသာ ( ေဒသအလိုုက္ ရာသီဥတုုကြာျခားတတ္သည္၊ တစ္ခါတစ္ရံ အႏႈတ္ ၂၉ / ၃၀ အထိရွိတတ္သည္ ) ေဆာင္းဒဏ္ကုုိ သစ္ကုုိင္းေျခာက္မ်ားအသြင္ အထီးက်န္စြာခံၾကရေတာ့သည္။ အၾကင္နာမဲ့ေသာ ေဆာင္းသည္ သစ္ပင္ပန္းမာလ္တုုိ႔၏သဘာဝအလွတရားကုုိ ရက္စက္စြာဖ်က္ဆီးလုုိက္ေတာ့သည္။ 

  ေႏြရာသီတြင္ ပိတ္ပိတ္ပိန္းကာစိမ္းစုုိေနေသာ ေတာၾကီးမ်ားသည္ ေဆာင္းရာသီေရာက္ေသာအခါ ပင္စည္ႏွင့္သစ္ကုုိင္းမ်ားသာက်န္ရွိေတာ့သျဖင့္ ေတာေတာင္အားလုုံးသည္ ဟင္းလင္းပြင့္ေနၾကသည္။ စတုုဒိသာပတ္ဝန္းက်င္တြင္ ျဖဴေဖြးေအးခဲေနေသာ ႏွင္းပုုံတုုိ႔သည္သာ
( ၆ ) ေျခာက္လေလာက္ၾကာသည္အထိ မင္းမႈေနေတာ့သည္။ ၎ႏွင္းတုုိ႔သည္ ေမလလယ္ေလာက္ေရာက္မွသာလွ်င္ အရည္ေပ်ာ္စီးျခင္းျဖင့္ ႏႈတ္ဆက္ထြက္ခြါသြားၾကေတာ့သည္။ ထုုိအခါမွသာ သစ္ပင္တုုိ႔သည္ သူတုုိ႔၏ ခႏၶာပင္စည္ကုုိ ရြက္သစ္တုုိ႔ျဖင့္တဖန္ျပန္၍ အလွဆင္ႏုုိင္ရန္ ပုုရစ္ဖူးေသာ အညြန္႔ဦးေလးမ်ားျဖင့္ စတင္ေခါင္းျပဴလာၾကသည္။ ေႏြရာသီ၏ ေနေရာင္ႏွင့္အပူဓာတ္သည္ ရြက္ႏုု အဖူးႏုု အပြင့္ႏုုႏွင့္ အသီးႏုုတုုိ႔ကုုိ ၾကင္နာျငင္သာစြာ ၾကိဳဆုုိလုုိက္ၾကသျဖင့္ ေႏြဦး၏အလွသည္ ပုုိ၍သစ္လြင္လာကာ ခ်စ္ခင္စရာသဘာဝအလွျဖင့္ တင့္တယ္ေနေပေတာ့သည္။ ဂြ်န္လေရာက္လွ်င္ သစ္ပင္ေတာေတာင္တုုိ႔ျပန္လည္စိမ္းလန္းလွ်က္ ႏုုိင္ငံကုုိသဘာဝျဖင့္ အလွဆင္လုုိက္သကဲ့သုုိ႔ရွိသည္။ ေအးခဲေသာႏွင္းမ်ားကင္းစင္၍ ပြင့္လင္းေသာေႏြရာသီသုုိ႔ေရာက္သည္ဆုုိလွ်င္ လူမ်ားလည္းအိမ္တြင္းတြင္သာ ခုုိေအာင္းမေနၾကေတာ့ဘဲ အျပင္သုုိ႔ထြက္လာၾကေတာ့သည္။   
  
  အကယ္၍ စုုိက္ပ်ိဴးေရးလုုပ္ငန္းကုုိ လုုပ္ကုုိင္လုုိပါက လုုပ္ငန္းစီမံခ်က္ကုုိ ဥပေဒႏွင့္အညီလုုပ္ထုုံးလုုပ္နည္းက်က် အစုုိးရကုုိတင္ျပလွ်င္ အစုုိးရမွေငြေခ်းေပးသည္။ စုုိက္ပ်ိဴးေရးအတတ္ပညာ ဘယ္အဆင့္ထိတတ္ေျမာက္ေၾကာင္းကုုိပါပူးတြဲတင္ျပရသည္။  အကယ္၍ အရႈံးေပၚေသာေၾကာင့္ အေၾကြးျပန္မဆပ္ႏုုိင္လွ်င္လည္း တိက်ေသာအေထာက္အထားျဖင့္ တင္ျပပါက ထုုိအေၾကြးသည္ ေၾကြးပူမျဖစ္ေတာ့ဘဲ ေၾကြးေအးျဖစ္သြားသည္။ အစုုိးရမွ အျပစ္ေပးအေရးယူျခင္းမ်ိဴး မျပဳလုုပ္ေခ်။ ေရႊျပည္မွာကဲ့သုုိ႔ အမွန္တကယ္  အေၾကြးမဆပ္ႏုုိင္ေသာ လယ္သမားမ်ားကုုိ ကရုုဏာေရွ ႔ထား၍ သက္ညွာစြာ ထမင္းတစ္နပ္ေလွ်ာ့၍စားခုုိင္းေသာသတင္းမ်ိဴးကုုိ ဖင္းလူမ်ိဴးတုု႔ိသာၾကားသိပါက အံ့ၾသမဆုုံးျဖစ္မိမွာ ေသခ်ာသည္။  ေၾကြးေအးျဖစ္၍ အေရးမယူဟုုဆုုိေသာ္လည္း လိမ္လည္တင္ျပ၍ေတာ့မရ။ လိမ္လည္မႈ ရွိ/ မရွိကုုိလည္း စနစ္ႏွင့္နည္းပညာအားေကာင္းေသာေၾကာင့္ အစုုိးရကအလြယ္တကူပင္သိႏုုိင္ေလသည္။ အကယ္၍ အလိမ္မိသြားလွ်င္လည္း သူ႔ဘဝသည္ ထုုိအမဲစက္အစြန္းအထင္းေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္လုုပ္ငန္းမ်ားဆက္လက္လုုပ္ေဆာင္ဘုုိ႔မလြယ္ကူေတာ့ေခ်။ အေၾကာင္းမွာ လိမ္လည္ျခင္းျပစ္မႈကုုိ က်ဴးလြန္ထားေၾကာင္း မွတ္တမ္းသည္ သူ၏ Identity card တြင္ တစ္သက္တာေခ်ဖ်က္၍မရႏုုိင္ေတာ့ဘဲ ဝင္ေရာက္သြားေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ထုုိ႔ေၾကာင့္ မည္သည့္အမဲစက္ကုုိမွ် မစြန္းထင္းမိေစရန္ ဤႏုုိင္ငံတြင္ အထူးသတိျပဳက်င့္သုုံးေနထုုိင္ၾကရသည္။ ထုုိ႔ျပင္ ဤႏုုိင္ငံတြင္ လုုပ္ငန္းတစ္ခုုခုုအတြက္ ကုုိယ္က်င့္တရားေကာင္းမြန္ေၾကာင္း ရဲစခန္းႏွင့္ရပ္ကြက္တုုိ႔မွ ေထာက္ခံခ်က္လည္းမလုုိပါ။ မည္သည့္ကိစၥပဲလုုပ္လုုပ္ ကုုိယ္ပုုိင္ indentity card ကုုိ စက္တြင္ထည့္ၾကည့္လုုိက္ရုုံမွ်ျဖင့္ သူ႔အေၾကာင္းအားလုုံးပါျပီးသားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ကုုိယ္က်င့္တရားေကာင္းမြန္ေၾကာင္း ေထာက္ခံခ်က္မလုုိဘဲ အလုုပ္ကိစၥျပီးစီးႏုုိ္င္ေလသည္။ ထုုိ႔ေၾကာင့္ အၾကံအဖန္လုုပ္၍ေထာက္ခံခ်က္ရယူျခင္းမ်ိဴးလည္း
 ကင္းေဝးသြားေတာ့သည္။ ဤသည္မွာ တရားဥပေဒစုုိးမုုိးျခင္း၏ ျပယုုဂ္အစိတ္အပုုိင္းတစ္ခုုျဖစ္၍ တရားဥပေဒက လူကုုိေစာင့္ေရွာက္ေသာ သာဓကလည္းျဖစ္သည္။ 

 မဟာဓမၼပါလဇာတ္ေတာ္တြင္ " ဓေမၼာ ဟေဝ ရကၡတိ ဓမၼစာရိ ံ၊ ဓေမၼာ သုုစိေဏၰာ သုုခ မာဝဟတိ " ဟုု ျမတ္ဗုုဒၶေဟာေတာ္မူသည္။ အဓိပၺါယ္မွာ " တရားဥပေဒကုုိ လုုိက္နာက်င့္သုုံးေသာ လူကုုိ တရားဥပေဒက အကာအကြယ္ေပးႏုုိင္၊ ေစာင့္ေရွာက္ႏုုိင္၏။ တရားဥပေဒကုုိ ခုုိင္မာစြာေရရွည္ေစာင့္ထိန္းက်င့္သုုံးလွ်င္ ခ်မ္းသာအားလုုံးရႏုုိင္သည္ " တဲ့။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတြင္ တရားဥပေဒစုုိးမုုိးမႈ ( the rule of law ) ရွိဖုုိ႔လုုိအပ္ေၾကာင္းေဟာျခင္းျဖစ္သည္ဟုု အလြယ္မွတ္သားႏုုိင္သည္။ မွန္၏။ တရားဥပေဒဟူသည္ လူကေစာင့္ထိန္းက်င့္သုုံးမွသာ အသက္ဝင္ကာ လူကုုိေက်းဇူးျပဳေပးႏုုိင္သည္။ မက်င့္သုုံးပါက မတရားဥပေဒက အသက္ဝင္လာျပီး လူမႈဒုုကၡအဝဝကုုိ  ဖန္တီးမည္မွာ ေသခ်ာလွေတာ့သည္။ ထုုိ႔ေၾကာင့္လူတုုိင္း၏ ေခါင္းႏွင့္ရင္ထဲဝယ္ တရားဥပေဒမ်ား ခုုိင္မာစြာရွင္သန္ေနဘုုိ႔အေရးၾကီးလွသည္။   ေရႊျပည္တြင္ ျမတ္ဗုုဒၶ၏ ဤဓမၼတုုိ႔ကား ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ခ်ီကာ ကိန္းဝပ္ခဲ့ဖူးျပီ။ ထုုိဓမၼမ်ား ပိဋကတ္စာအုုပ္ထဲတြင္သာ ဆက္လက္ကိန္းဝပ္မေနေစဘဲ လူမႈေလာက၏ လက္ေတြ႔ဘဝထဲသုုိ႔ လြတ္လပ္စြာရွင္သန္ခြင့္ရလွ်င္ အတုုိင္းထက္အလြန္ တံခြန္ႏွင့္ကုုကၠား ျဖစ္ေပမည္။ ေရႊျပည္ၾကီးကုုိဖြံ႔ျဖိဴးတုုိးတက္ ေအးခ်မ္းေစႏုုိင္ေသာ  ျမတ္ဗုုဒၶ၏ဓမၼမ်ား လူမႈစတိတ္စင္ျမင့္ေပၚသုုိ႔တက္ေရာက္၍ ခုုိင္မာစြာေနရာယူႏုုိင္ပါေစ၊ ေရႊျပည္သူ/သားအားလုုံးတုုိ႔၏ ႏွလုုံးသားႏွင့္ဦးေႏွာက္တုုိ႔ဝယ္ အျမစ္တြယ္၍ ထက္ျမက္စြာလင္းလက္ႏုုိင္ပါေစဟုုလည္း ဆုုေတာင္းမိသည္။ ထုုိ႔ထက္ အုုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းတုုိ႔၏ သႏ ၱာန္ဝယ္ ျမတ္ဗုုဒၶ၏ဖြံ႔ျဖိဴးေရး ဓမၼမ်ား အျမစ္တြယ္ပါေစဟုု ပုုိ၍တမ္းတမိသည္။ ( ဆက္ရန္ )



***ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ား၏အမွာစကား***