Photobucket
ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားအားလုံး ဓမၼအသိဥာဏ္တုိးပြါး၍ ေအးခ်မ္းၾကပါေစ~~~

Sunday, June 10, 2012

ဗုဒၶဓမၼႏွင့္လူ႔အခြင့္အေရး ( ၇ ) ဗုဒၶဝါဒ၏ လူသားအေပၚသေဘာထား

အသင္စာဖတ္သူသည္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္းပါ အပုိဒ္ သုံးဆယ္လုံးကုိ ဖတ္ရႈျပီးေပျပီ။ ထုိအပုိဒ္ သုံးဆယ္လုံးသည္ အဓိကအားျဖင့္ ဘာကုိေဖၚညႊန္းပါသနည္း။ စာဖတ္သူကုိယ္တုိင္လည္း စဥ္းစားေစခ်င္ပါ၏။ မိမိစဥ္းစား သုံးသပ္မိသည္မ်ားကုိလည္း မိမိဥာဏ္မီသမွ် ေဖၚျပပါမည္။ အမွန္စင္စစ္ အထက္ပါ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္းပါ အပုိဒ္ သုံးဆယ္လုံးသည္
၁။ လူသား၏ မူလ ေမြးရာပါတန္ဘုိးႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာ
၂။ လူသားအခ်င္းခ်င္း ထားရွိရမည့္စိတ္ထားမ်ားႏွင့္
၃။  လူသားအခ်င္းခ်င္းအေပၚ လိုက္နာေစာင့္ထိန္းရမည့္ ကုိယ္က်င့္တရားမ်ားႏွင့္ တာဝန္မ်ား
ဤအခ်က္သုံးခ်က္ကုိသာလွ်င္ အဓိကအားျဖင့္ ေဖၚညႊန္းသည္ဟု မိမိေကာက္ခ်က္စြဲမိ၏။ တိတိက်က် ေျပာရလွ်င္ ျမတ္ဗုဒၶညႊန္ၾကားေဖၚျပေတာ္မူခဲ့ေသာ ငါးပါးသီလအဆင့္အထိ မမီေခ်။ ဆုိလုိသည္မွာ ငါးပါးသီလသည္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာလူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္းထက္ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ပုိမုိ၍ျမင့္မားျပီးလွ်င္ ငါးပါးသီလမွ်ကုိသာလုံျခံဳပါလွ်င္ လူမႈ ့ေလာကၾကီးတစ္ခုလုံး မလုိလားအပ္သည့္ လူမႈ ့ျပႆနာမ်ား ကင္းေဝးေနမည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္ေလ၏။ လူ႔အခြင့္အေရးဟူေသာစကားလုံးႏွင့္ လႈပ္ရွားမႈတုိ႔သည္လည္း အဆုိပါ အခ်က္တုိ႔ကုိ လုိက္နာမႈ ့မရွိၾကေသာေၾကာင့္သာလွ်င္ ေပၚေပါက္လာျခင္းပင္ျဖစ္၏။ အထက္ပါအခ်က္သုံးခ်က္ကုိသာ လူသားမ်ားလုိက္နာ က်င့္သုံး ေစာင့္ထိန္းခဲ့ၾကပါက လူ႔အခြင့္အေရးျပႆနာသည္ ေပၚေပါက္လာစရာ အေၾကာင္းမရိွေခ်။ အထက္ပါ အခ်က္သုံးခ်က္တြင္ နံပါတ္တစ္ျဖစ္သည့္ လူသား၏ မူလေမြးရာပါ တန္ဘုိးႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာအေၾကာင္းကုိ ဦးစြာတင္ျပလုိပါ၏။ ဤကမၻာေပၚဝယ္ရွိၾကေသာ ဘာသာတရားမ်ားအနက္ ဗုဒၶဝါဒ၏ လူသားအေပၚထားရွိသည့္ သေဘာထားသည္အလြန္ထူးျခားလွ၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း။ ဗုဒၶဝါဒအရ လူသားတစ္ေယာက္အျဖစ္ ေမြးဖြားလာဘုိ႔အေရးသည္ အလြန္တရာခက္ခဲျပီးလွ်င္ လူသားဘဝကုိ ရရွိျခင္းသည္လည္း တန္ဘုိးအရွိဆုံးေသာ အခြင့္အေရးကုိ ရရွိျခင္းပင္ျဖစ္၏ဟု လက္ခံထားေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဝဂၢ ဧရကပတၱနာဂရာဇဝတၳဳ ဓမၼပဒ၌ ဘုရားရွင္ဤသုိ႔ ေဟာေတာ္မူ၏။
ကိေစၦာ မႏုႆပဋိလာေဘာ၊ ကိစၦံ မစၦာန ဇီဝိတံ။ ကိစၦံ သဒၶမၼသဝနံ၊ ကိေစၦာ ဗုဒၶါန မုပၸါေဒါ။
အဓိပၸါယ္မွာ လူသားအျဖစ္ကုိရျခင္းသည္ ခဲယဥ္း၏။ လူသားတုိ႔၏ အသက္ရွည္စြာ ေနရျခင္းသည္လည္းခဲယဥ္း၏။ သူေတာ္ေကာင္းတရားကုိ ၾကားနာရဘုိ႔ရန္ ခဲယဥ္း၏။ ဘုရားအျဖစ္ သုိ႔မဟုတ္ ဘုရားျဖစ္ရာကာလကုိ ရဘုိ႔ရန္ခဲယဥ္း၏ ဟူ၍ျဖစ္၏။ ဤ ေနရာ၌ အဓိကေျပာလုိသည္မွာ ကိေစၦာ မႏုႆပဋိလာေဘာ၊ လူသားအျဖစ္ကုိရျခင္းသည္ ခဲယဥ္း၏ ဟူေသာစကားပင္ျဖစ္၏။ လူ႔ဘဝကုိ လြယ္လြယ္ရသည္မဟုတ္၊ အလြန္ရခဲ၏၊ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း လူသားဘဝသည္ အလြန္တန္ဘုိးရွိေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။ သံယုတၱနိကာယ္ ပါဏသုတ္တြင္လည္း သမုဒၵရာေအာက္ေျခတြင္ ေနထုိင္ေသာ မ်က္လုံးတစ္ဖက္ကန္းေနသည့္ လိပ္တစ္ေကာင္သည္ ႏွစ္ေပါင္းတစ္ရာၾကာမွ ေကာင္းကင္ကုိၾကည့္ဘုိ႔ရန္ အေပၚသုိ႔တက္လာသည့္အခါ သမုဒၵရာတြင္ေမ်ာေနေသာ ထမ္းပုိးတုံးမွ အေပါက္ႏွင့္စြပ္မိဘုိ႔ရန္ ခက္ခဲသကဲ့သုိ႔ ထုိ႔အတူ လူသားအျဖစ္ကုိလည္း ရရွိဘုိ႔ရန္မွာ အလြန္ပင္ခက္ခဲေၾကာင္း ျမတ္ဗုဒၶေဟာေတာ္မူပါ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ပင္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထုံးစံ ေနရာေဒသ ႏုိင္ငံ အသားအေရာင္ ေယာက်ာ္းမိန္းမ စသည္ျဖင့္ အေပၚယံအသြင္သဏၭာန္အားျဖင့္ မည္မွ်ပင္ မ်ားျပားစြာကြဲျပားျခားနားေနေစကာမူ လူသားအားလုံးကုိ တန္းတူရည္တူ တန္ဘုိးထားလွ်က္ ကရုဏာထားေမတၱာပြါးရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သင္ၾကားဆုံးမေတာ္မူ၏။ ထုိ႔ျပင္ ေမတၱသုတ္၌လည္း မာတာ ယထာ နိယံ ပုတၱ၊ မာယုသာ ဧကပုတၱ မႏုရေကၡ။ ဧဝံပိ သဗၺဘူေတသု မာနသံ ဘာဝေယ အပရိမာဏံ ဟုေဟာ္ေတာ္မူ၏။ အဓိပၸါယ္မွာ မိခင္သည္ မိမိ၏တစ္ဦးတည္းေသာသားကုိ အသက္တမွ် တန္ဘုိးထားေစာင့္ေရွာက္သကဲ့သုိ႔ ထုိ႔အတူ လူသားအားလုံးသည္လည္း တစ္ဦးေပၚတစ္ဦး ေလးစားတန္ဘုိးထားကာ သက္ရွိသတၱဝါ အားလုံးကုိေမတၱာပြါးမ်ားၾကရမည္ဟု ဆုိလုိ၏။ ထုိ႔ျပင္ ေမတၱာမပြါးႏုိင္ဘဲ ေဒါသအေလ်ာက္ သတ္ျဖတ္မိပါကလည္း သတၱဝါတုိ႔၏ တန္ဘုိးအသီးသီးအလုိက္ အျပစ္ရွိေၾကာင္းျမတ္ဗုဒၶ သင္ၾကားေပးေတာ္မူ၏။ သတၱဝါတုိ႔ကုိ သတ္ျဖတ္မႈေၾကာင့္ရရွိေသာအျပစ္ဒဏ္မ်ားတြင္ လူကုိသတ္သည့္ အျပစ္သည္ အၾကီးေလးဆုံးျဖစ္ပါ၏။ အထင္ရွား အလြယ္ကူဆုံးေသာသာဓက တစ္ခုကုိျပရလွ်င္ ရဟန္းတစ္ပါးသည္ ေသေစလုိေသာ ၾကံရြယ္ခ်က္ျဖင့္ လူကုိသတ္မိပါက ရဟန္းအျဖစ္မွေလွ်ာက်ေလေတာ့၏။ ပါရာဇိကက်ေလ၏။ ရဟန္းဘဝျဖင့္ ဆက္လက္၍ေနခြင့္မရွိေတာ့ေပ။ အယုတ္ဆုံးအားျဖင့္ လူရုပ္အသြင္သဏၭာန္မပီျပင္ေသးေသာ သေႏၶသားကုိ ပ်က္က်ေစရန္ ကုိယ္ဝန္ဖ်က္ေဆးေပးလွ်င္ပင္ ပါရာဇိကက်ေလေတာ့၏။ ရဟန္းတစ္ပါးအေနျဖင့္ မည္သည့္အေၾကာင္းေၾကာင့္မွ် လူကုိသတ္ခြင့္မရွိ၊ သတ္ဘုိ႔ရန္ နည္းလမ္းလည္းေပးခြင့္မရွိ၊ လူသားတစ္ေယာက္ ေသေစရန္ရည္ရြယ္၍ မည္သုိ႔ေသာ နည္းပရိယာယ္ကုိမွ် အသုံးျပဳခြင့္မရွိေပ။ အကယ္၍ လူကုိေသေစရန္ တနည္းနည္းျဖင့္ က်ဴးလြန္မိပါက ေနာက္ထပ္တစ္ဖန္ ရဟန္းျဖစ္ခ်င္၍ အၾကိမ္တစ္ရာ ကမၼဝါဖတ္၍ ရဟန္းခံေသာ္လည္း ရဟန္းအျဖစ္ကုိ မရႏုိင္ေတာ့။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း။ အလြန္တန္ဘုိးၾကီးလွေသာ လူသားဘဝကုိ ဆုံးရႈံးေအာင္ ျပဳမူျခင္းေၾကာင့္ပင္တည္း။ ျမတ္ဗုဒၶ၏ဓမၼသည္ လူသားကုိဤမွ်အထိတန္ဘုိးထား၏။ ေလးစား၏။
 
          ထုိ႔ျပင္ အသိဥာဏ္ပုိင္းအဆင့္အတန္းကုိ စဥ္းစားၾကည့္လွ်င္လည္း နိဗၺာန္ကုိ ဦးစြာ မ်က္ေမွာက္ျပဳလွ်က္ သိႏုိင္ နားလည္ႏုိင္သည္မွာ ဤကမၻာဝယ္ လူသားသာလွ်င္ျဖစ္၏။ နတ္လည္းမဟုတ္၊ ျဗဟၼာလည္းမဟုတ္၊ တိရစၦာန္ဆုိလွ်င္ ပုိလုိ႔ပင္ေဝးေလစြ။ နိဗၺာန္ဟူသည္ ဒႆနဆုိင္ရာရုပ္လြန္ပညာရပ္မဟုတ္ေခ်။ ျမတ္ဗုဒၶသင္ၾကားေတာ္မူသည့္အတုိင္း အမွန္တကယ္လုိက္နာက်င့္သုံးလွ်င္ ကုိယ္တုိင္ကုိယ္က် မဂ္ပညာ ဖုိလ္ပညာတုိ႔ျဖင့္ သိႏုိင္ေသာ ဧကန္အရွိတရား ျဖစ္၏။ ထုိနိဗၺာန္တရားကုိ မေရမတြက္ႏုိင္ေသာသက္ရွိသတၱဝါမ်ားထဲတြင္ လူသားသည္သာ အဦးဆုံးသိခဲ့၏။  ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဓမၼအရ လူသားသည္ ေမြးရာပါအားျဖင့္ ဂုဏ္သိကၡာျမင့္၏၊ တင့္၏။ အျခားသတၱဝါမ်ားထက္ အသိဥာဏ္လည္းျမင့္၏။ ေမြးရာပါ အျပစ္ကင္းစင္၏။ ဘာအျပစ္မွမပါဝင္။ တစ္ခ်ိဳ႔ဘာသာမ်ား၏ အဆုိအရ လူသားသည္ ေမြးရာပါအားျဖင့္ အျပစ္ပါလာ၏။ အျပစ္သားျဖစ္၏။ ထုိအျပစ္ကုိ ေျဖေဖ်ာက္၍ ကယ္တင္ေပးရန္ သက္ဆုိင္ရာ ဘုရားကုိ မ်က္ႏွာခ်ိဴေသြးကာ ဆုေတာင္းၾကရ၏။ ဗုဒၶဓမၼအရ လူသားသည္ ေမြးရာပါအားျဖင့္ပင္ ဂုဏ္တင့္၏။ ျမင့္၏။ ဥာဏ္ထက္၏။ အျပစ္ကင္းစင္၏။ မည္သုိ႔ေသာပုဂၢိဳလ္ကုိမွ် ဒူးေထာက္လက္ေျမွာက္၍ မ်က္ႏွာခ်ိဴေသြးကာ ဆုေတာင္းေနရန္မလုိေပ။ ထုိ႔ျပင္ လူသားသည္ အရာရာကုိ ဖန္တီးႏုိင္၏။ လူ႔ေလာကၾကီးတစ္ခုလုံးကုိ လူသားမ်ားသာ စိတ္တုိင္းက်ခ်ယ္လွယ္ေနႏုိင္ၾက၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း။ လူသားသည္ မူလေမြးရာပါ အစြမ္းရွိေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။  လူသားသည္သာ ကုိးကြယ္ရာ ဘုရားျဖစ္ႏုိင္၏။ လူသားမွတစ္ပါး မည္သည့္သက္ရွိသတၱဝါမွ် ဘုရားမျဖစ္ႏုိင္ေခ်။ ဗုဒၶဓမၼအရ လူသားသည္ အက်င့္ျမတ္ကုိ အမွန္တကယ္က်င့္လွ်င္ စာလုံးၾကီးျဖင့္ေပါင္းေသာ God ကလည္း လူသားကုိ ေလးစားရုိေသရွိခုိးရ၏။ စာလုံးေသးျဖင့္ေပါင္းေသာ gods မ်ားစြာတုိ႔သည္လည္း လူသားကုိ ေလးစားၾကရ၏။ လူသားသည္ God ႏွင့္ gods အားလုံးကုိ ရွိခုိးစရာမလုိ၊ သူတုိ႔ထံသုိ႔ဆုေတာင္းခံစရာမလုိ၊ ေမတၱာပြါးရန္သာလုိ႔၏။ လူသား၏တန္ဘုိးသည္ ဤမွ်အထိျမင့္မားလွ၏။  ဤကဲ့သုိ႔ ေမြးရာပါ လူသား၏ဂုဏ္သိကၡာကုိ အရွိအတုိင္း သဘာဝအတုိင္း ေဖၚထုတ္တင္ျပေပးေသာ ဘာသာတရား အဘယ္မွာလွ်င္ ရွိပါမည္နည္း။ ရွိလွ်င္လည္း ျပစမ္းပါေလာ့။ သိခ်င္လွပါ၏။
         
               အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္း အပုိဒ္ (၁) တြင္ လူတုိင္းသည္ တူညီလြတ္လပ္ေသာ ဂုဏ္သိကၡာျဖင့္လည္းေကာင္း၊ တူညီလြတ္လပ္ေသာ အခြင့္အေရးမ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ေမြးဖြားလာသူမ်ားျဖစ္သည္။ ထုိသူတုိ႔၌ ပုိင္းျခားေဝဘန္တတ္ေသာဥာဏ္ႏွင့္ က်င့္ဝတ္သိတတ္ေသာ စိတ္တုိ႔ရွိၾက၍ ထုိသူတုိ႔သည္ အခ်င္းခ်င္း ေမတၱာထား၍ ဆက္ဆံက်င့္သုံးသင့္၏ ဟု ျပ႒ာန္းထား၏။ ဤျပ႒ာန္းခ်က္ႏွင့္ ဗုဒၶဓမၼကုိ အသင္စာဖတ္သူ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ သုံးသပ္ၾကည့္စမ္းပါေလာ့။ ဤေၾကျငာစာတမ္းသည္ ယေန႔ကမၻာ့လူသားမ်ားအတြက္ က်င့္သုံးထုိက္သည့္ အေျခခံမူတစ္ခုျဖစ္ပါ၏။ သုိ႔ေသာ္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ဤေၾကျငာစာတမ္းထက္ လူသား၏တန္ဘုိးႏွင့္ ဂုဏ္သိကၡာကုိ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္ေစာ၍ ၾကိဳတင္ကာ ေဖၚထုတ္တင္ျပခဲ့၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဓမၼအရ လူသားသည္ တန္ဘုိးအျမင့္ဆုံးျဖစ္၏။ ဂုဏ္သိကၡာအျမင့္ဆုံးျဖစ္၏။ အလြတ္လပ္ဆုံးျဖစ္၏။ အသိဥာဏ္အျမင့္ဆုံးျဖစ္၏။ လူသားထက္ျမင့္ေသာ လူသားကကုိးကြယ္ရေသာ သက္ရွိသတၱဝါဟူ၍မရွိေခ်။ လူသားသည္ သက္ရွိသတၱဝါအားလုံးကုိ ေမတၱာတရား ကရုဏာတရား ကုိယ္က်င့္တရား တာဝန္ဝတၱရားတုိ႔ျဖင့္ ခ်ီးေျမွာက္ရန္သာတာဝန္ရွိေလ၏။

***ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ား၏အမွာစကား***