Photobucket
ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားအားလုံး ဓမၼအသိဥာဏ္တုိးပြါး၍ ေအးခ်မ္းၾကပါေစ~~~

Sunday, February 19, 2012

ဗုဒၶဘာသာ ဇစ္ျမစ္ ( ၂၅ ) သစၥာပါရမီ

"ကတိသစၥာ၊ တည္ေသာခါဝယ္၊ ဩဇာေလးနက္၊ ေပၚဆီတက္၍၊ ႏြယ္ျမက္သစ္ပင္၊ ေဆးဘက္ဝင္၏" ဟုစာဆုိေတာ္ အရွင္မဟာသီလဝံသက စပ္ဆုိေတာ္မူခဲ့၏။ မွန္၏။ လူသားမ်ား ကတိသစၥာတည္ၾကေသာအခါ ျပဳသမွ်အရာရာဝယ္ အႏွစ္အသားျပည့္ဝလွ်က္ သက္မဲ့ျဖစ္သည့္ ႏြယ္ျမက္သစ္ပင္ေသာ္မွ ေဆးဘက္ဝင္သည္အထိ ဩဇာအစြမ္းသက္ေရာက္ေလ၏။ သက္ရွိလူသားမ်ား၏ ကတိသစၥာအစြမ္းထက္ျမက္မႈကုိကား အထူးေျပာဘြယ္ရာမရိွေတာ့ေခ်။ သစၥာ၏အစြမ္းမ်ားျဖင့္ ေသလုဆဲဆဲအေျခအေနမွ အသက္ျပန္လည္ရွင္သန္လာခဲ့ေသာ သာဓက ဇာတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ ဆုံးရႈံးရေတာ့မည့္ အေျခေနဆုိးမ်ားမွ အထက္တန္းအေျခအေနသုိ႔ တမုဟုတ္ခ်င္းေျပာင္းလဲသြားၾကေသာျဖစ္ရပ္မ်ား ပိဋကတ္ေတာ္ဝယ္ ပါရွိ၏။ သစၥာစကား၏ အရွိန္အဟုန္ႏွင့္ စြမ္းပကားသည္ ျမင့္မားလွပါ၏။ တန္ဘုိးလည္းၾကီး၏။ ခ်စ္ျမတ္ႏုိးဘြယ္လည္းေကာင္း၏။ ယုံၾကည္ထုိက္ အားကုိးထုိက္သည့္စြမ္းအားလည္းရွိ၏။ ကတိသစၥာပ်က္ယြင္းၾကေသာအခါ အရာရာသည္ေပါ့ပ်က္ပ်က္ျဖစ္၍ အႏွစ္သာရမွကင္းဆိတ္ျပီးလွ်င္ သက္ရွိႏွင့္သက္မဲ့ႏွစ္ခုစလုံး၏ တန္ဘုိးႏွင့္စြမ္းအားသည္လည္း က်ဆင္းေလေတာ့၏။ သုိ႔ဆုိလွ်င္ သစၥာဟူေသာ စကားလုံး၏အဓိပၸါယ္ကား ဘာျဖစ္သနည္း။ ဤသစၥာဟူေသာ စကားလုံးသည္လည္း ယခင္ဆုိခဲ့ေသာ ဝီရိယ ခႏၱီစေသာ စကားလုံးမ်ားကဲ့သုိ႔ ပါဠိစကားလုံးစစ္စစ္သာတည္း။ ျမန္မာမ်ားႏွင့္ ကုိယ္ပုိင္စကားလုံးျဖစ္ေလဟန္အထိ အလြန္ရင္းႏွီးေသာ စကားလုံးပင္တည္း။ မိမိသတိျပဳမိသည္မွာ မိမိတုိ႔ျမန္မာမ်ားႏွင့္ အသုံးအႏႈန္းအရ အလြန္ရင္းႏွီးေသာ ပါဠိစကားလုံးမ်ားသည္ လက္ေတြ႔က်င့္ၾကံမႈအပုိင္းႏွင့္ စကားလုံးမ်ားကုိနားလည္မႈအပုိင္းတြင္ အလြန္ပင္စိမ္းကားေနသည္ကုိေတြ႔ရ၏။ အမွန္စင္စစ္ သစၥာဟူေသာစကားလုံး၏ အဓိပၸါယ္သည္ ေျဖာင့္မွန္ျခင္း ဟူ၍ျဖစ္၏။ ေျဖာင့္လည္းေျဖာင့္မတ္၍ မွန္လည္းမွန္၏ဟု ဆုိလုိ၏။ မွန္၏။ အခ်ိဴ႔သူမ်ားသည္ စိတ္ထားေျဖာင့္မတ္ေသာ္လည္း ဥာဏ္ပညာနည္းပါးမႈေၾကာင့္ မွားတတ္၏။ အမွန္သုိ႔မတက္လွမ္းႏုိ္င္ၾကေပ။ အခ်ိဴ႔ကား အမွန္ကုိသိနားလည္ေသာ္လည္း မေျဖာင့္မတ္ၾက။ ေျဖာင့္ေသာ္လည္း မမွန္ႏုိင္၊ မွန္ႏုိင္ခြင့္ရွိေသာ္လည္း မေျဖာင့္သည့္ အေျခအေနမ်ား စာဖတ္သူမ်ား၏ဝန္းက်င္တြင္ရွိေနမည္မွာအမွန္ပင္ျဖစ္၏။  ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤေနရာ၌ သစၥာဟူသည္ ေျဖာင့္မတ္၍မွန္ကန္ျခင္းတည္း။ ( ယခုေရးမည့္အေၾကာင္းအရာကုိ ဒုကၡသစၥာစသည့္ သစၥာေလးပါးႏွင့္မေရာေထြးေစလုိပါ။ ပရမတၱသစၥာေလးပါး
အေၾကာင္းေရးျခင္းမဟုတ္ပါ။ ) သုိ႔ဆုိလွ်င္ မည္သည့္အရာမ်ား ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္ျခင္းကုိ ဆုိလုိပါသနည္း။ ဤအရာ၌ လုပ္ရပ္ႏွင့္စကားရပ္ ႏွစ္ခုထပ္တူျဖစ္ျခင္း ညီညြတ္ျခင္းကုိ ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္ျခင္းဟု ဆုိလုိပါ၏။  ေျပာသလုိလုပ္၍ လုပ္သလုိေျပာျခင္းဟုဆုိလုိ၏။ ကတိတည္ျခင္းျဖစ္၏။ အလုပ္တစ္ျခား အေျပာတစ္ျခားမဟုတ္ဟု ဆုိလုိ၏။ ေလာကဆုိစကားအရ ပါးစပ္က ဘုရားဘုရား၊ လက္က ကားယား ကားယား မဟုတ္ျခင္းပင္တည္း။ ထုိ႔ျပင္ ကတိသစၥာတည္ေသာသူသည္ သူတပါးက မိမိကုိ ခ်စ္ခင္လာေစရန္ ေျမွာက္ပင့္၍လည္းမေျပာတတ္၊ သူတပါးက မိမိကုိ အထင္ၾကီးလာေစရန္လည္း ဝါၾကြားပလႊား၍ မေျပာတတ္ေခ်။ ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္သည့္အရာကုိသာ ေျပာ၍ ထုိအရာကုိသာက်င့္သုံး၏။ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ပါရမီျဖည့္စဥ္ကာလသံသရာတစ္ေလွ်ာက္လုံးတြင္ သူ႔အသက္သတ္မႈစေသာ မေကာင္းမႈမ်ားကုိ က်ဴးလြန္ခဲ့မိေသာ္လည္း လိမ္ညာ ဝါၾကြားေျပာဆုိျခင္းကုိမူ အလ်ဥ္းမျပဳခဲ႔ မေျပာခဲ့ေခ်။ အစဥ္အျမဲေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္သည့္  စကားတုိ႔ကုိသာခုိင္မာစြာ ေျပာဆုိေတာ္မူခဲ့၏။ ထုိသစၥာစကားတုိ႔ကုိ အေလာင္းေတာ္သည္ သူ၏လမ္းညႊန္အျဖစ္အသုံးျပဳခဲ့၏။ အမွန္စင္စစ္ ဤသစၥာသည္ တစ္ဦးခ်င္းစီ၏ တန္ဘုိးအတြက္သာ အေရးၾကီးသည္မဟုတ္၊  မိသားစုနယ္ပယ္ လူမႈဆက္ဆံေရးနယ္ပယ္ စီးပြါးေရးနယ္ပယ္ ႏုိင္ငံေရးနယ္ပယ္ ဥပေဒျပဳေရးနယ္ပယ္စေသာ ဝန္းက်င္နယ္ပယ္အသီးသီးတြင္လည္း အေရးၾကီးလွပါ၏။ ဤသစၥာႏွင့္စပ္၍ ဤနယ္ပယ္အသီးသီးကုိ ခ်ိန္ထုိး၍ စာဖတ္သူစဥ္းစားပါက စဥ္းစားႏုိင္သေလာက္ က်ယ္လည္းက်ယ္ျပန္႔၏။အေရးလည္းပါ၏။ နက္ရႈိင္းမႈလည္းရွိ၏။ အမွန္တကယ္လည္း လုိအပ္၏။ ဥပမာတစ္ခုအေနျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ တရားမွ်တေသာ စီးပြါးေရးကုမၼဏီတစ္ခု တည္ေထာင္လုပ္ကုိင္လုိသူသည္ ခုိင္မာတည္ျငိမ္ေသာ ႏုိင္ငံေရးရွိ မရွိကုိၾကည့္ရ၏။ ထုိ႔ျပင္ သူလုပ္ကုိင္မည့္ႏုိင္ငံ၏ ဥပေဒသည္ တရားမွ်တမႈ သုိ႔မဟုတ္ ေျဖာင့္မွန္မႈ ရွိ မရွိၾကည့္ရျပန္၏။ ထုိဥပေဒကတိကဝတ္မ်ား မွ်တခုိင္မာမွသာလွ်င္ စီးပြါးေရးကုမၼဏီမ်ားလည္း ခုိင္မာမွ်တစြာေပၚေပါက္လာႏုိင္ေပမည္။ သုိ႔မွသာ ႏုိင္ငံအတြက္ လူမႈဝန္းက်င္အတြက္ အသက္ရွင္သန္ေနထုိင္ေရးသည္ အဆင့္မီစြာျဖစ္ေပၚတည္တံ့ေနေပမည္။ လူ႔ဘဝ၏ လုိအပ္ခ်က္တုိ႔အတြက္ အာမခံခ်က္ရွိေပမည္။ မတရားေသာ စီးပြါးေရးကုမၼဏီမ်ားေၾကာင့္ အလုပ္အကုိင္မ်ားရရွိႏုိင္ေသာ္လည္း လုိအပ္သည့္ တရားမွ်တေသာ အာမခံခ်က္မ်ား အလ်ဥ္းရွိမည္မဟုတ္ေခ်။ လူသား၏ မူလတန္ဘုိးမ်ားကင္းမဲ့ကာ ေက်းကြ်န္သဖြယ္သာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္လွ်က္ ေနထုိင္က်င္လည္ရေပမည္။ ထုိ႔ျပင္ ဥစၥာရွာျပည္နာမွ၊ ပညာရွာျပည္သာမွ၊ တရားရွာခႏၱီပါမွ ဟူေသာေလာက ဆုိရုိးစကားဝယ္ ဥစၥာရွာျပည္နာမွ ဟူေသာစကားရပ္သည္ မတရားႏုိင္ထက္စီးနင္းလြန္းေသာ ဥစၥာရွာနည္းကုိရည္ညႊန္းျခင္းျဖစ္မည္ဟု ယူဆပါ၏။ ေရးစြဲထားေသာ ဥပေဒကတိကဝတ္မ်ား စည္းကမ္းမ်ားသည္ အားမကုိးထုိက္ မယုံၾကည္ထုိက္ေသာ သစၥာမဲ့စကားရပ္မ်ားအျဖစ္ ရွင္သန္ေနေသာတုိင္းျပည္ကုိရည္ညႊန္းျခင္းျဖစ္မည္ဟု မွတ္ယူမိပါ၏။
  ဥပေဒဟူသည္ တုိင္းသူျပည္သားမ်ားႏွင့္တကြ ႏုိင္ငံျခားသားမ်ားအပါအဝင္ လူသားမ်ားကိစၥအတြက္ ေဆာင္ရြက္ရန္ ေပးထားေသာ ကတိသစၥာစကားရပ္တုိ႔ပင္ျဖစ္၏။ ကတိကဝတ္တုိ႔ပင္ျဖစ္၏ဟုဆုိခ်င္ပါ၏။ ထုိဥပေဒဟူသည့္ ကတိသစၥာစကားရပ္မ်ားမေျဖာင့္မွန္လွ်င္ သုိ႔မဟုတ္ ဥပေဒကတိကဝတ္မ်ားသစၥာသေဘာမသက္ေရာက္လွ်င္ လူသားမ်ားအတြက္ မည္သုိ႔လွ်င္ေကာင္းက်ိဴးေဆာင္ႏုိင္ပါနည္း။ လုိတစ္မ်ိဴး မလုိတစ္မ်ိဴးအဓိပၸါယ္ဖြင့္ႏုိင္ေသာ မတည္ျငိမ္သည့္ ဥပေဒကတိကဝတ္မ်ားႏွင့္ မတရားသည့္အာဏာျဖင့္ တစ္ဖက္သတ္ေရးဆြဲထားေသာ ဥပေဒစကားရပ္မ်ားၾကီးစုိးေသာ လူမႈနယ္ပယ္တုိင္းသည္ သာယာေအးခ်မ္းလိမ့္မည္မဟုတ္ေခ်။ ရုပ္ပုိင္းတုိးတက္မႈေရာ စိတ္ပုိင္းတုိးတက္မႈပါ လုံးဝမရွိႏုိင္ေခ်။ ရုပ္ပုိင္းလည္းနိမ့္က်မည္ျဖစ္သလုိ စိတ္ပုိင္းတြင္လည္း တဦးႏွင့္တစ္ဦးအျပန္အလွန္ ယုံၾကည္မႈ နားလည္မႈ ၾကင္နာခ်စ္ခင္မႈ တန္ဘုိးထားေလးစားမႈမ်ားပေပ်ာက္သြားမည္မွာအမွန္ပင္ျဖစ္၏။ ထုိ႔ျပင္ တရားမွ်တေသာလူမႈေလာကျဖစ္ေရးထက္ တရားသည္ျဖစ္ေစ မတရားသည္ျဖစ္ေစ အခြင့္ထူးကုိလက္ဦးလုိသည့္ ဝိသမေလာဘသမားမ်ားႏွင့္ ၾကမ္းၾကဳတ္ခက္ထန္လြန္းသည့္ေဒါသသမားမ်ားသာ ၾကီးစုိးလာေပမည္။ သုိ႔ဆုိလွ်င္ လူမႈေလာက၏ တန္ဘုိးမ်ား စံႏႈန္းမ်ား မူလဗီဇေမြးရာပါအခြင့္အေရးမ်ားအားလုံးသည္ ေမွးမွိန္ကြယ္ေပ်ာက္ကာ လူ႔ဘုံက ငရဲခန္းၾကီးျဖစ္ေနမည္သာတည္း။  ဤေနရာတြင္ အက်ဥ္းမွ်သာ သိသာရုံေဖၚျပထားေသာေၾကာင့္ စာဖတ္သူ ဆက္လက္၍ စဥ္းစားေစလုိပါ၏။ အထူးသျဖင့္ ဓမၼဥပေဒမ်ားကုိဖ်က္သိမ္း၍ အဓမၼဥပေဒမ်ားကုိ ျပ႒ာန္းျခင္းသည္လည္း မုသာဝါဒကုိက်ဴးလြန္ရုံမွ်သာမဟုတ္၊ တစ္ေလာကလုံးကုိသစၥာေဖာက္ျခင္းပင္ျဖစ္၏။ ေငြမည္းကုိ ေငြျဖဴလုပ္သကဲ့သုိ႔ မတရားအာဏာျဖင့္ အဓမၼဥပေဒမ်ားကုိျပ႒ာန္းျခင္းသည္ အလြန္ေမွာက္မွားသည့္ မိစၦာမုသားလမ္းစဥ္ကုိ အာသာငမ္းငမ္းတက္မက္စိတ္ႏွင့္ ၾကမ္းတမ္းသည့္ေဒါသ အာဃာတတုိ႔ျဖင့္ ဓမၼျဖစ္ေလဟန္ အရွက္ကင္းမဲ့စြာ အသက္သြင္းျခင္းသာတည္း။ ဓမၼကုိသစၥာေဖာက္ျခင္းသာတည္း။ ထုိ႔ျပင္ ဘုရားရွင္ေဟာၾကားေသာ ဓမၼကၡႏၶာရွစ္ေသာင္းေလးေထာင္ကုိ စကားအမ်ိဴးအစားေျခာက္မ်ိဴးျဖင့္ ခ်ိန္ထုိးၾကည့္ေသာ္ ႏွစ္မ်ိဴးကုိသာေတြ႔ရမည္ျဖစ္၏။
   ၁။ မွန္လည္းမွန္၊ေကာင္းက်ိဴးလည္းရွိ၊သူတပါးလည္းႏွစ္သက္ေသာစကား။
   ၂။ မွန္လည္းမွန္၊ေကာင္းက်ိဴးလည္းရွိ၏၊ သုိ႔ေသာ္သူတပါးမႏွစ္သက္ေသာစကား။
  ဘုရားရွင္သည္ စကားေျခာက္မ်ိဴးတြင္ ဤႏွစ္မ်ိဴးကုိသာအသုံးျပဳေတာ္မူခဲ့၏။ ဝိနည္းပညတ္ရာတြင္လည္းဤႏွစ္မ်ိဴးကိုသာသုံး၏။ သုတၱန္ကုိေဟာရာတြင္လည္းေကာင္း အဘိဓမၼာကုိေဟာရာတြင္လည္းေကာင္း ဤႏွစ္မ်ိဴးကုိသာအသုံးျပဳေတာ္မူခဲ့၏။ ဘုရင္ကုိေဟာသည္ျဖစ္ေစ ျပည့္တန္ဆာကုိေဟာသည္ျဖစ္ေစ နတ္ျဗဟၼာကုိေဟာသည္ျဖစ္ေစ ဤစကားႏွစ္မ်ိဴးကုိသာ အသုံးျပဳေတာ္မူ၏။ ထုိ႔အတူ မိမိတုိ႔လူမႈဝန္းက်င္အတြက္လည္း ဤအဂၤါႏွစ္မ်ိဴးပါဝင္ေသာ ဥပေဒကတိကဝတ္မ်ား စည္းကမ္းဥပေဒမ်ား နည္းဥပေဒမ်ားစသည္ကုိေရးစြဲက်င့္သုံးၾကလွ်င္ လူမႈေလာကသည္ စိတ္ပုိင္းတန္ဘုိးႏွင့္စံႏႈန္းမ်ားေရာ ရုပ္ပုိင္းတန္ဘုိးႏွင့္စံႏႈန္းမ်ားပါ ျမင့္တက္လာကာ လူ႔ဘုံသည္ နတ္နန္းဗိမာန္ဘုံၾကီးပမာ သာယာဖြယ္ျဖစ္လာမည္မွာ အေသအခ်ာပင္ျဖစ္၏။  မိမိအထက္ပါေရးသားခ်က္မ်ားသည္ သစၥာပါရမီမဟုတ္ပါေခ်။ ေလာကအတြက္အေရးၾကီးေသာ သစၥာစကား သစၥာဓမၼအေၾကာင္းကုိ ဥပေဒႏွင့္စပ္၍ မိမိနားလည္သမွ် အက်ဥ္းခ်ဳပ္၍ရွင္းျပခဲ့ျခင္းသာျဖစ္ပါ၏။ အမွန္စင္စစ္ သစၥာပါရမီဟူသည္
  ေလာကသာယာဝေျပာေရးအတြက္စြန္႔လႊတ္ေသာစိတ္ထားျဖင့္ အေျပာႏွင့္အလုပ္ညီညြတ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ျဖည့္က်င့္ျခင္းပင္ျဖစ္၏။ ဤသည္ကုိပင္ သုဟုဇု ဟုေခၚပါ၏။ သုဟုဇုဟူသည္ ကုိယ္ေရာ ႏႈတ္ေရာ စိတ္ေရာ သုံးပါးစလုံး အလြန္ညီညြတ္ျခင္းပင္ျဖစ္ပါ၏။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ မိမိအပါအဝင္ ေလာကသားမ်ားအားလုံး ေလာကသစၥာကုိျဖစ္ေစ ထုိ႔ထက္ပုိ၍ျမင့္ျမတ္ေသာ ပါရမီသစၥာကုိျဖစ္ေစ စြမ္းႏုိင္သည့္သစၥာမ်ားကုိ ျဖည့္က်င့္ႏုိ္င္ၾကပါေစေသာဟု ေတာင္းဆုျပဳလုိက္ရပါ၏။

***ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ား၏အမွာစကား***