Photobucket
ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားအားလုံး ဓမၼအသိဥာဏ္တုိးပြါး၍ ေအးခ်မ္းၾကပါေစ~~~

Monday, July 2, 2012

ဗုဒၶဓမၼႏွင့္လူ႔အခြင့္အေရး (၁၀) ျဗဟၼစုိရ္တရားကုိ လူ႔အခြင့္အေရးျဖင့္ခ်ဥ္းကပ္ျခင္း (ခ)

ျဗဟၼစုိရ္တရားေလးပါးတြင္ ေမတၱာအေၾကာင္းကုိ အပုိင္း (က)တြင္ မိမိစြမ္းႏိုင္သမွ်စုစည္းတင္ျပခဲ့ပါသည္။ ယခုအပုိင္း (ခ)တြင္ ၾကြင္းက်န္သည့္ ကရုဏာ မုဒိတာႏွင့္ ဥေပကၡာအေၾကာင္းတုိ႔ကုိ စြမ္းသမွ်တင္ျပပါမည္။ ကရုဏာဟူေသာ ေဝါဟာရကုိ အဂၤလိပ္ဘာသာျပန္သည့္အခါ Compassion ဟုဘာသာျပန္ၾက၏။ ေအာက္စဖုိ႔ဒ္အဘိဓာန္တြင္ Compassion ကုိဤသုိ႔ဖြင့္ဆုိထား၏။ Compassion: pity for the sufferings of others, making one want to help them: be filled with compassion.  A feeling of deep sympathy and sorrow for another who is stricken by misfortune, accompanied by a strong desire to alleviate the suffering. Compassion: a deep awareness of and sympathy for another suffering.  Humane quality of understanding the suffering of others and wanting to do something about it. Definition of compassion: sympathetic consciousness of others' distress together with desire to alleviate it.
  ဤဖြင့္ဆုိခ်က္၏ဆုိလုိရင္းမွာ ကရုဏာဟူသည္ ကံဆုိးမုိးေမွာင္က်ေန၍ အတိဒုကၡေရာက္ေနေသာ သူအား ထုိဒုကၡမွကယ္တင္ေပးလုိေသာ ျပင္းျပသည့္ဆႏၵ၊ ဒုကၡေရာက္ေနသူအား နစ္နစ္ေနာေနာစိတ္ပူပန္၍ လူသားဆန္စြာ ေလးေလးနက္နက္သနားၾကင္နာမႈ ဟူ၍ျဖစ္၏။
           
            ထုိ႔ျပင္ Compassion ႏွင့္ပတ္သက္၍ အျခားေသာဖြင့္ဆုိခ်က္မွာဤသုိ႔။
   Compassion need not be cultivated or developed - it is naturally present. Cultivated compassion is lifeless compared to the potent energy of innate altruism of that is available to everyone. True compassion is not about pity, yet feels everything deeply and responds to everything completely. Natural compassion fuels our responses with beneficial action, skillful means and heart connection with no need for contrivance.
   အဓိပၸါယ္မွာ ကရုဏာကုိတမင္ပြါးမ်ားဘုိ႔မလုိအပ္။ ၎သည္ သဘာဝလက္ေဆာင္တစ္ခုျဖစ္၏။ တမင္ပြါးမ်ားထားေသာ ကရုဏာသည္ လူတုိင္း၌ရွိေသာ ကုိယ္က်ိဴးမငဲ့ေသာ မူလစိတ္စြမ္းအင္ေလာက္ အသက္မဝင္။ စစ္မွန္ေသာကရုဏာသည္ သနားျခင္းသက္သက္မွ်သာမဟုတ္၊ အရာရာကုိနစ္နစ္ေနာေနာခံစား၍ ျပည့္ျပည့္ဝဝ တုန္႔ျပန္ေဆာင္ရြက္တတ္၏။ ထု႔ိျပင္ သဘာဝမူရင္းကရုဏာသည္ လုပ္ၾကံဖန္တီးမႈအလ်ဥ္းမရွိဘဲ ေကာင္းက်ိဴးျဖစ္ထြန္းေစေသာ လုပ္ရပ္မ်ား၊ ကြ်မ္းက်င္လိမၼာေသာ နည္းလမ္းမ်ားႏွင့္ ျဖဳဴစင္ေသာ ႏွလုံးသားတုိ႔ျဖင့္ မိမိတုိ႔၏ တုန္႔ျပန္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကုိ အင္အားျပည့္ေစ၏ ဟူသတည္း။
  အထက္ပါဖြင့္ဆုိခ်က္ႏွစ္ခုတြင္ ေအာက္စဖုိ႔အဘိဓာန္၏ ဖြင့္ဆုိခ်က္သည္ မူရင္းကရုဏာပုဒ္၏ အဓိပၸါယ္ႏွင့္ အလွမ္းေဝးေန၏။ ဒုတိယဖြင့္ဆုိခ်က္သည္ အေတာ္အတန္နီးစပ္၏။ မူရင္းကရုဏာဟူေသာ စကားလုံး၏အဓိပၸါယ္မွာ  ေသာကဗ်ာပါဒအပူမီးမ်ားလုံးဝမရွိဘဲ တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းစြာ သတၱဝါတုိ႔၏ ဆင္းရဲဒုကၡကုိ ပယ္ေဖ်ာက္ကယ္တင္ေပးလုိေသာ ေလးနက္ျမင့္ျမတ္ၾကီးမားေသာ စိတ္စြမ္းအင္ျဖစ္၏။ ဥပမာဆုိပါစုိ႔။ အသင္သည္ လူတစ္ေယာက္ကုိ သနား၏။ သူ႔အတြက္ စိိတ္ပူပန္မႈေသာကလဲျဖစ္၍ ေအးျငိမ္းမႈမရ။ ဤအေျခအေန ဤစိတ္ထားမ်ိဴးကုိ ကရုဏာအစစ္ဟုမဆုိရ။ ကရုဏာအတုသာဆုိရ၏။ အမွန္စင္စစ္ အသင္သည္ လူတစ္ေယာက္ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္ေနသည္ကုိ သနား၏။ ထုိသနားျခင္းသည္ ထုိသူအတြက္ စိတ္ပူပန္မႈ၊ ပင္ပန္းမႈ၊ နာက်င္မႈအလ်ဥ္းမရွိ၊ သုိ႔ေသာ္ အေလးထား၏။ တန္ဘုိးထား၏။ အလြန္ၾကင္နာသနား၏။ ၾကည္၏။ ျငိမ္း၏။ ေအးခ်မ္း၏။ ျပည့္ဝ၏။ အသိဥာဏ္ပညာပါ၏။ ထုိအဓိပၸါယ္မ်ားပါဝင္ေသာ စိတ္ထားမ်ိဴးျဖင့္ တစ္စုံတစ္ရာေသာ ေကာင္းက်ိဴးမ်ားျဖစ္ေျမာက္သည္အထိ စြန္႔လႊတ္အနစ္နာခံကာ ကူညီေဆာင္ရြက္၏။ ကယ္ဆယ္ေပး၏။ ဤသည့္စိတ္ဓာတ္ႏွင့္လုပ္ရပ္ႏွစ္မ်ိဴးပါဝင္မႈကုိသာ ကရုဏာဟုေခၚဆုိ၏။
  
       တတိယေျမာက္ ျဗဟၼစုိရ္တရားသည္ မုဒိတာျဖစ္၏။ ဤမုဒိတာသည္ သူမ်ားၾကီးပြါးေအာင္ျမင္သည္ကုိ မနာလုိိျခင္းႏွင့္ မိမိ၏ ပုိင္ဆုိင္မႈႏွင့္ေအာင္ျမင္မႈမွန္သမွ်ကုိ သူတပါးအားမွ်ေဝမေပးလုိသည့္ ဝန္တုိျခင္းသေဘာတရားတုိ႔၏ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္၏။ သူတပါးၾကီးပြါးေအာင္ျမင္သည္ကုိ ဝမ္းေျမာက္တတ္သည့္သေဘာ ေက်နပ္တတ္သည့္သေဘာပင္ျဖစ္၏။ မိမိ၏မိသားစု မိမိႏွင့္နီးစပ္သူျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္မဟုတ္မူဘဲ အားလုံးအေပၚဝယ္ ၾကီးပြါးေရး ေအာင္ျမင္ေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ ဝမ္းေျမာက္တတ္၏။ မိမိ၏ရန္သူ ဆန္႔က်င္ဘက္သေဘာထားရွိသူတုိ႔ အေပၚေသာ္မွ ဝမ္းေျမာက္ႏုိင္ ေက်နပ္ႏုိင္၏။ ျမင့္ျမတ္လွေခ်၏တကား။
       စတုတၳေျမာက္ ျဗဟၼစုိရ္တရားသည္ ဥေပကၡာျဖစ္၏။ ဥေပကၡာ၏ သေဘာသည္ ေအာင္ျမင္ျခင္းေၾကာင့္လည္းဝမ္းမေျမာက္၊ က်ရႈံးျခင္းေၾကာင့္လည္း ဝမ္းမနဲ၊ စိတ္မခ်မ္းမသာမျဖစ္၊ တည္ျငိမ္တည့္မတ္ျခင္းသေဘာရွိ၏။ ေလာက၏ အမ်ိဴးမ်ိဴးေသာ ျဖစ္ရပ္လုပ္ရပ္တုိ႔ျဖင့္ ေျခာက္တုိင္းလည္းမေၾကာက္၊ ေျမွာက္တုိင္းလည္း မေျမာက္မူဘဲ မူလသေဘာသဘာဝအတုိင္း အရွိကုိအရွိအတုိင္း တည္ျငိမ္တည့္မတ္စြာနားလည္ခံစားတတ္ျခင္းသေဘာပင္တည္း။ ေလာက၏ ေကာင္းေကာင္းဆုိးဆုိး အမ်ိဴးမ်ိဴးေသာ ေလာကဓံတုိ႔ကုိ သဘာဝအတုိင္းရႈျမင္ခံစားနားလည္၍ တည္ျငိမ္ ရင့္က်က္ တည့္မတ္စြာ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္အားထုုတ္ျခင္းသေဘာပင္ျဖစ္၏။  အထင္ရွားဆုံးေသာ သာဓကကုိဆုိရလွ်င္ ေဒဝဒတ္သည္ ျမတ္ဗုဒၶအေပၚဝယ္ အမ်ိဴးမ်ိဴးမေကာင္းၾကံကာ လုပ္ၾကံသတ္ျဖတ္သည္အထိ အတင့္ရဲခဲ့၏။ သုိ႔ေသာ္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ေဒဝဒတ္အေပၚဝယ္ ေဒါသလည္းမျဖစ္၊ ေက်ာခုိင္းပစ္ထားျခင္းလည္းမဟုတ္၊ ေဒဝဒတ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ေဟာစရာရွိက အရွိအတုိင္း မူလသဘာဝအတုိင္း သိရွိနားလည္ေအာင္ ေကာင္းက်ိဴးျဖစ္ထြန္းေအာင္ဆက္လက္၍ ေဟာေျပာ၏။  ရွင္းစရာရွိပါက ရွင္း၏။ ငါ့စကားကုိ နားမေထာင္သူ ငါ့ကုိမေကာင္းၾကံသူဟူ၍ ေဒါသအာဃာတစိတ္ထား၊ မလုိလားေသာစိတ္ထားတုိ႔ျဖင့္ ပစ္ပယ္လုိက္ျခင္းမဟုတ္။ ေက်ာခုိင္းလုိက္ျခင္းမဟုတ္ေပ။  သုိ႔ေသာ္ေလာကလူအမ်ားသည္ကား မိမိသေဘာႏွင့္မတုိက္ဆုိင္တုိင္း လုံးဝမဆက္ဆံ မကူညီေတာ့ဘဲ အေရးမထားေတာ့ဘဲ ေက်ာခုိင္းလုိက္ျခင္း ပစ္ပယ္လုိက္ျခင္းကုိ ဥေပကၡာဟု ထင္မွတ္မွားေနၾက၏။  အလြန္သတိထားရမည့္အခ်က္ပင္တည္း။  ထုိ႔ေၾကာင့္ ဥေပကၡာဟူသည္ ေဒါသေၾကာင့္ပစ္ပယ္ ေက်ာခုိင္းလုိက္ျခင္းလည္းမဟုတ္၊ ခ်စ္ခင္ျခင္းေၾကာင့္လဲ ပုိ၍ေၾကာင့္ၾကစုိက္ျခင္းမဟုတ္ဘဲ ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ရပ္တုိ႔၏ မူလသေဘာသဘာဝကုိ အရွိအတုိင္းခံစားနည္းလည္ကာ ေကာင္းက်ိဴးျဖစ္ထြန္းေအာင္ လုပ္သင့္သည္တုိ႔ကုိ အေလးအနက္ထားလွ်က္ ေအးေဆး တည္ျငိမ္ တည့္မတ္စြာ ဆက္လက္ၾကိဴးစားလုပ္ေဆာင္တတ္သည့္သေဘာပင္ျဖစ္ပါ၏။ 
 
           ကုိင္းအသင္စာရႈသူ အသင္သည္ ေမတၱာ ကရုဏာ မုဒိတာ ဥေပကၡာဟူေသာ ျဗဟၼဝိဟာရတရားေခၚသည့္ ျဗဟၼစုိရ္တရားတုိ႔၏ အဓိပၸါယ္ကုိ ယခုသိေပျပီ။ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ လူ႔အခြင့္အေရးေၾကျငာစာတမ္းပါ စာပုိဒ္ သုံးဆယ္ (၃၀) လုံးကုိလည္း သိျပီ။ ထုိစာပုိဒ္ (၃၀) လုံးသည္ ျဗဟၼစုိရ္တရားေလးပါးေလာက္ မက်ယ္ျပန္႔ မေလးနက္ေၾကာင္းကုိလည္း အသင္နားလည္ေလျပီ။ ထုိ႔ျပင္ဤျဗဟၼစုိရ္တရားမ်ားသည္ ႏုိင္ငံနယ္နိမိတ္ ကုိလည္းေက်ာ္လြန္ကာ စၾကာဝဠာအားလုံးသုိ႔လည္းျပန္ႏွ႔႔ံပါဝင္ေၾကာင္းကုိလည္း အသင္ရိပ္စားမိေပျပီ။  ကုလသမဂၢတြင္ ကမၻာႏွင့္ခ်ီ၍ ကမၻာသူကမၻာသားမ်ားအတြက္ဟုဆုိကာေဆြးေႏြးေျပာဆုိေနၾကေသာ လူ႔အခြင့္အေရးျပႆနာမ်ားကုိ ဤျဗဟၼစုိရ္ေလးပါးျဖင့္အသက္သြင္းေျဖရွင္းလုိက္ပါက လုံးဝျပီးျပတ္ေျပျငိမ္းသြားမည္သာတည္း။ အမွန္စင္စစ္ ျမတ္ဗုဒၶေဖၚထုတ္ရွင္းျပေတာ္မူခဲ့ေသာ  ဤျဗဟၼစုိရ္တရားမ်ားသည္ စၾကာဝဠာ၏ မည္သည့္ဥပေဒ မည္သည့္စည္ကမ္း နည္းလမ္းထက္မဆုိ သာလြန္ျမင့္ျမတ္လွ၏။ အမွန္စင္စစ္ ဤျဗဟၼစုိရ္တရားသည္ Natural discipline, natural law which was discoveries which was formulated by the Buddha for all beings in the world ဟုဆုိရမည္ျဖစ္၏။  ဤျဗဟၼစုိရ္တရားတုိ႔ကုိသာ က်င့္သုံးႏုိင္ပါက လူ႔အခြင့္အေရးျပႆနာသာမက အျခားမည္သည့္ျပႆနာမဆုိ ေျဖရွင္းႏုိင္၏။ ျငိမ္းေအးႏုိင္ပါ၏။ ကုလသမဂၢစားပြဲဝုိင္းတြင္လည္းေကာင္း လူမႈအဖြဲ႔အစည္း အသီးသီးတြင္လည္းေကာင္း မိသားစုတုိင္းတြင္လည္းေကာင္း လူတစ္ဦးခ်င္းစီတြင္လည္းေကာင္း ဤျဗဟၼစုိရ္တရားမ်ားအသက္သြင္းေပးဘုိ႔လုိအပ္ပါ၏။ ဤတရားမ်ားအသက္မဝင္သ၍ ဤကမၻာသည္ဘယ္ေသာခါမွ် ျပႆနာျငိမ္းမည္မဟုတ္ေပ။ ဤတရားမ်ား အသက္ဝင္ေလေလ ဤကမၻာၾကီး ျငိမ္းေအးေလေလ၊ ဤတရားမ်ား အသက္မဲ့ေလေလ ဤကမၻာၾကီး ဆူပြက္ေလေလသာျဖစ္ေနမည္တည္း။ သုိ႔ျဖစ္၍ ဤျဗဟၼစုိရ္တရားမ်ား အသက္ဝင္ကာ ဤကမၻာၾကီး ေအးခ်မ္းပါေစဟု ေမတၱာျဗဟၼစုိရ္အသက္သြင္းလုိက္ပါ၏။

***ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ား၏အမွာစကား***