Photobucket
ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားအားလုံး ဓမၼအသိဥာဏ္တုိးပြါး၍ ေအးခ်မ္းၾကပါေစ~~~

Sunday, April 29, 2012

ဗုဒၶဓမၼႏွင့္လူ႔အခြင့္အေရး ( ၁ )

ယေန႔ေခတ္ဝယ္ လူ႔အခြင့္အေရး ဟူေသာစကားလုံးသည္ တစ္ကမၻာလုံးတြင္ ေရပန္းစားလွ၏။ ထုိသည့္စကားလုံးကုိ တြင္တြင္ၾကီးသုံးႏႈန္းေျပာဆုိေနၾကေလ၏။ ကုလသမဂၢတြင္လည္းသုံး၏။ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းမ်ားတြင္လည္းသုံး၏။ ႏုိင္ငံေရးအဝန္းအဝုိင္းနယ္ပယ္တြင္လည္းသုံး၏။ သာမန္လႈမႈဝန္းက်င္တြင္လည္းသုံး၏။ အေရွ႔တုိင္း အေနာက္တုိင္း ကမၻာ့ေနရာတုိင္းတြင္ ေနရာေဒသမေရြး ႏုိင္ငံမေရြး ဘာသာမေရြး လူမ်ိဴးမေရြး သုံးႏႈန္းေျပာဆုိေနၾကသည္ကုိ လူသားတုိင္း သိေနၾက ၾကားေနၾကသည္သာျဖစ္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ ထုိစကားလုံးကုိ ဤမွ်အတုိင္းအတာအထိ သုံးႏႈန္း၍ လူ႔အခြင့္အေရးလႈပ္ရွားၾကိဴးပမ္းမႈမ်ားကုိ လုပ္ေဆာင္ေနၾကဘိသနည္း။ ဆန္းစစ္ဘုိ႔လုိအပ္လာ၏။ အေျဖကားရွင္းပါ၏။ လူသားအခ်င္းခ်င္းအေပၚ တရားမွ်တျခင္းကင္းမဲ့ကာ မတရားျပဳက်င့္ေနၾကေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။ တနည္းဆုိေသာ္ လူသား၏မူလက်င့္ဝတ္ႏွင့္တာဝန္တုိ႔ကုိ မက်င့္ျခင္း မေစာင့္ထိန္းျခင္း တာဝန္မယူျခင္းေၾကာင့္ပင္တည္း။ မွန္၏။ လူအသီးသီးတြင္ ကိုယ္စီကုိယ္စီ က်င့္ၾကရမည့္ က်င့္ဝတ္မ်ား၊ ေစာင့္ထိန္းလုိက္နာရမည့္ စည္းကမ္းမ်ား၊ ျဖည့္ဆည္းေပးရမည့္တာဝန္မ်ား၊ တစ္ဦးေပၚတစ္ဦးထားရွိရမည့္ စိတ္ထားမ်ား၊ ပြါးမ်ားရမည့္ ေမတၱာ ကရုဏာစသည့္ ျဗဟၼစုိရ္တရားမ်ားသည္ရွိ၏။ ထုိထုိသက္ဆုိင္ရာ က်င့္ဝတ္မ်ား စည္းကမ္းမ်ား တာဝန္မ်ား စိတ္ထားမ်ားကင္းမဲ့သြားေသာအခါ လူ႔မႈအဖြဲ႔အစည္းၾကီးသည္ လူသားတုိ႔ေမွ်ာ္မွန္းထားေသာ ဖြံ႔ျဖိဳးမႈ ၾကြယ္ဝမႈ ေပ်ာ္ရႊင္မႈ ေအးခ်မ္းမႈ ပန္းတုိင္ဆီသုိ႔မေရာက္ဘဲ ခုတ္ရာတစ္ျခား ရွရာတလြဲျဖစ္ကာ မလုိလားမႏွစ္သက္ႏုိင္ေသာ အနိ႒လူ႔အဖြဲ႔အစည္းၾကီးအျဖစ္သုိ႔ က်ေရာက္ေလေတာ့၏။ အုပ္ခ်ဳပ္သူလူတန္းစားျဖစ္သည့္ အစုိးရတုိ႔သည္ သူတုိ႔က်င့္အပ္သည့္ က်င့္ဝတ္မ်ားကုိမက်င့္လွ်င္ သို႔မဟုတ္ က်င့္သေယာင္ေယာင္ သရုပ္သေယာင္မ်ားျဖင့္လွည့္စားေနလွ်င္၊ တစ္ဖန္ အျပန္အားျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခံ ျပည္သူျပည္သားမ်ားသည္လည္း သူတုိ႔က်င့္အပ္သည့္ က်င့္ဝတ္မ်ားကုိ မက်င့္လွ်င္ သုိ႔မဟုတ္ အစုိးရႏွင့္ ျပည္သူအခ်င္းခ်င္းကုိ လွည့္စားၾကလွ်င္ ထုိတုိင္းျပည္သည္ တရားမွ်တမႈကင္းမဲ့ကာ လူ႔အလႊာမ်ားကဲြျပား၍ မေအးခ်မ္းရုံမွ်မဟုတ္ တေျပးညီ သာတူညီမွ် မဖြဲ႔ျဖိဳး မတုိးတက္္ဘဲ  လူမႈေသာကႏွင့္ဒုကၡတုိ႔ အတိျပည့္ေနသည့္ ဒုစရုိက္ထူေျပာလွေသာတုိင္းျပည္သာျဖစ္ေပမည္။ ထုိမွတစ္ဆင့္ တုိင္းေဒသ ခရုိင္ ျမိဳ႔နယ္ ရပ္ကြက္ ေက်းရြာ ဟူေသာ ေအာက္ေျခအဆင့္တုိင္းတြင္လည္း အသီးအသီး က်င့္ရမည့္က်င့္ဝတ္စည္းကမ္းမ်ားကုိ မထိန္းသိမ္းမလုိက္နာပါက မိမိတုိ႔ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္ႏွင့္ေဝးေနဦးမည္သာပင္ျဖစ္သည္။ လူသား၏စစ္မွန္ေသာ မူလဘူတ ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ အခြင့္အေရးမ်ားမွ ေဝးေနဦးမည္သာပင္ျဖစ္သည္။  အနီးစပ္ဆုံး အေျခအေနကုိၾကည့္ရလွ်င္ မိသားစုတစ္စုတြင္လည္း လင့္က်င့္ဝတ္ႏွင့္မယားက်င့္ဝတ္တုိ႔ကုိ ေက်ပြန္စြာ မက်င့္ၾကပါက ေအးခ်မ္းမည္မဟုတ္သည္မွာ လက္ေတြ႔ပင္ျဖစ္၏။ ထုိ႔အတူ မိဘႏွင့္သားသမီးအၾကားတြင္လည္း ကုိယ္စီျဖည့္က်င့္ရမည့္က်င့္ဝတ္မ်ားကုိ မက်င့္ပါက မိဘႏွင့္သားသမီးသည္ ေက်လည္သည့္ ဆက္ဆံေရးကုိလည္းရႏုိင္မည္မဟုတ္သည့္အျပင္ မိသားစု ေအးခ်မ္းဖြံ႔ျဖိဴးေရးအတြက္လည္း ခက္ခဲေနမည္မွာ အမွန္ပင္ျဖစ္ပါ၏။ ထုိ႔ျပင္ ဆရာႏွင့္တပည့္ အလုပ္ရွင္ႏွင့္ အလုပ္သမား မိမိႏွင့္ မိတ္ေဆြသဂၤဟမ်ားအၾကားတြင္ က်င့္ရမည့္ကုိယ္စီက်င့္ဝတ္မ်ား၊ အျပန္အလွန္ျဖည့္ဆည္းေပးၾကရမည့္ တာဝန္မ်ား၊ ေစာင့္ထိန္းအပ္သည့္စည္းကမ္းမ်ားစသည္တု႔ိ အသီးသီးရွိၾကပါ၏။ အမွန္စင္စစ္ ထုိထုိလူသား၏မူလဘူတ က်င့္ရမည့္ လုိက္နာရမည့္ က်င့္ဝတ္စည္းကမ္းမ်ားသည္ လူမ်ိဴး အသားအေရာင္ ကုိးကြယ္ရာဘာသာ ႏုိ္င္ငံစသည္တုိ႔ႏွင့္မသက္ဆုိင္ဘဲ မည္သူမဆုိ က်င့္သုံးပါက လက္ေတြ႔ဒိ႒ ေကာင္းက်ိဴးရသည့္ လူသားအားလုံး၏ မူလဘူတ က်င့္ဝတ္တု႔ိသာျဖစ္ၾက၏။ အထက္ပါဆုိခဲ့သည့္အတုိင္း လူသား၏ မူလဘူတက်င့္ဝတ္တုိ႔ကုိ မက်င့္ဘဲ ေဖာက္ျပန္မွားယြင္းစြာ ဖားႏုိ္င္ဖားစား ငါးႏုိင္ငါးစား တိရစၦာန္စိတ္ထားမ်ားျဖင့္ လူသားအခ်င္းခ်င္း က်ဴးလြန္ခဲ့ၾကျခင္းေၾကာင့္ ခံရသူမ်ားမွ မခံမရပ္ႏုိင္ျဖစ္ကာ လူ႔အခြင့္အေရး Human Rights ဟူေသာစကားလုံးသည္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ရေတာ့၏။ ထုိ Human Rights လူ႔အခြင့္အေရး  ဟူေသာေဝါဟာရသည္ ဘယ္ေခတ္တြင္ စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့သနည္း။ ဘယ္ႏုိင္ငံဘယ္ေဒသတြင္ အစပ်ိဴးခဲ့ေလသနည္း၊ မည္သည့္ကုိးကြယ္ရာ ဘာသာစာေပ ယဥ္ေက်းမႈတြင္ ပါဝင္ခဲ့သနည္း၊ မည့္သည္ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ သို႔မဟုတ္ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ သုိ႔မဟုတ္ အေတြးအေခၚရွင္က စတင္ေဖၚထုတ္ခဲ့ေလသနည္း၊ ဤသုိ႔စေသာ အခ်က္အလက္တုိ႔ကုိ သိသင့္လွ၏။ နားလည္သင့္၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း။ မိမိတုိ႔သည္ လူသားျဖစ္၍ လူသား၏ လက္ေတြ႔က်ေသာ ျဖစ္စဥ္ကုိ ယခင္ႏွင့္ယခုဟူသာ ကာလႏွစ္မ်ိဴးကုုိႏႈိင္းယွဥ္၍ မျဖစ္မေနသိသင့္ သိထုိက္လွေသာေၾကာင့္ပင္ျဖစ္ပါ၏။ ထုိသုိ႔သိမွသာလွ်င္ မိမိတုိ႔ေနထုိင္ရာ ဝန္းက်င္၊ မိမိတုိ႔ေမြးဖြားရာ နုိင္ငံ၊ မိမိတုိ႔ကုိးကြယ္ရာဘာသာအယူဝါဒ၊ မိမိတုိ႔ လက္ခံက်င့္သုံးေနၾကေသာ ယဥ္ေက်းမႈအသီးသီးတုိင္းတြင္ လူ႔အခြင့္အေရးဟူေသာ လူသား၏မူလဗီဇ ေမြးရာပါ ရပုိင္ခြင့္မ်ား၊ ေမြးရာပါ လူ႔ဂုဏ္သိကၡာမ်ားႏွင့္တန္ဘုိးမ်ား၊ လူသား၏အဆင့္အတန္းႏွင့္စြမ္းရည္မ်ား၊ ရွိသလား မရွိဘူးလား၊ ရသလား မရဘူးလား၊ မိမိတုိ႔ဘယ္မွ်အတုိင္းအတာအထိ အခြင့္အေရးႏွင့္ တန္ဘုိးမ်ား၊ အဆင့္အတန္းမ်ား၊ ဆုံးရႈံးေနၾကသနည္း၊ သို႔မဟုတ္ ဘယ္မွ်အတုိင္းအတာအထိ ရရွိေနၾကသနည္း စသည္တုိ႔ကုိ နားလည္ႏုိင္ၾကေပလိမ့္မည္။ ထုိသုိ႔နားလည္၍ ပယ္သင့္သည္တုိ႔ကုိ ပယ္ႏုိင္ေအာင္အားထုတ္၍ ရသင့္သည္တုိ႔ကုိလည္း ရႏုိင္ေအာင္အားထုတ္ႏုိင္ၾကပါမွ မိမိတုိ႔၏ မူလအခြင့္အေရးႏွင့္တန္ဘုိးမ်ားကုိ အျပည့္အဝရရွိႏုိင္ၾကေပမည္။ ခံစားႏိုင္ၾကေပမည္။ အထူးေမတၱာရပ္ခံလုိသည္မွာ  မိမိနားလည္သေလာက္ ေလ့လာမိသေလာက္ ခံစားမိသေလာက္ စာဖတ္သူမ်ားအား မွ်ေဝခ်င္ေသာ ကုသလေစတနာႏွင့္ဆႏၵေၾကာင့္ ဤ ဗုဒၶဓမၼႏွင့္လူ႔အခြင့္အေရး ဟူေသာ ေခါင္းစည္းကုိ ေရြးခ်ယ္တင္ျပလုိက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အကယ္၍ မိမိ၏ တင္ျပခ်က္ ေရးသားခ်က္ႏွင့္ အယူအဆတုိ႔သည္ မွားယြင္းေနပါလွ်င္ သုိ႔မဟုတ္ အားနည္းေနပါလွ်င္ စာဖတ္သူမ်ားအေနျဖင့္ ကရုဏာေရွ႔ထား၍ ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္အၾကံေပးၾကပါရန္လည္း ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။     သုခိတာ ေဟာထ။ (ဘုန္းသူရိန္)

***ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ား၏အမွာစကား***