Photobucket
ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားအားလုံး ဓမၼအသိဥာဏ္တုိးပြါး၍ ေအးခ်မ္းၾကပါေစ~~~

Sunday, January 29, 2012

ဗုဒၶဘာသာ ဇစ္ျမစ္ ( ၂၂ ) ပညာပါရမီ

ဝိညာဏ္သိအဆင့္ဟူသည္ သဘာဝျဖစ္စဥ္တုိ႔၏ အေၾကာင္းအက်ိဴးကုိ ဆင္ျခင္စဥ္းစားျခင္း ေဝဘန္သုံးသပ္ျခင္း ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာေလ့လာျခင္း ေစ့ငုစြာေဆြးေႏြးအေျဖရွာျခင္းတုိ႔ျဖင့္သိလာရေသာ ေၾကာင္းက်ိဴးကုိခုိင္လုံစြာတတ္သိနားလည္သည့္ အသိပင္တည္း။ ထုိဝိညာဏ္သိပညာသည္ လြတ္လပ္၏။ စိတ္တံခါးကုိ အက်ယ္ျပန္႔ဆုံး ဖြင့္လုိက္ျခင္းလည္းျဖစ္၏။ ယုံၾကည္မႈလည္းပါ၏။ မိမိ၏အသိပညာကုိ အလုိရွိသေလာက္ခ်ဲ႔ဆန္႔ျဖန္႔က်က္ကာ လူးလြန္႔၏။ အေၾကာင္းမွာ မည္သည့္လြဲမွားေသာဖိအားေပးမႈကုိမွ် ထုိဝိညာဏ္သိပညာက လက္မခံ မယုံၾကည္ေသာေၾကာင့္တည္း။   ယေန႔ကမၻာကုိ တေျဖးေျဖးျဖင့္ အဆင့္ဆင့္တုိးတက္ေသာအေျခအေနသုိ႔ေရာက္ေအာင္ ထုိဝိညာဏ္သိပညာက စြမ္းေဆာင္ခဲ့၏။ သညာသိပညာအဆင့္သက္သက္မွ်ျဖင့္ ယေန႔ကဲ့သုိ႔တုိးတက္ေအာင္ လူမႈေလာကၾကီးတစ္ခုလုံးကုိ တြန္းအားေပးစြမ္းေဆာင္ႏုိင္မည္မဟုတ္ေခ်။ မွန္၏။ နယူတန္၏ ကမၻာေျမဆြဲငင္အား သီအုိရီသည္ ဝိညာဥ္သိအဆင့္ပင္မဟုတ္ပါေလာ။ ထုိ႔ျပင္ အုိင္းစတုိင္း၏ ႏိႈင္းရသီအုိရီသည္လည္း ဝိညာဏ္သိအဆင့္တြင္ပင္စာရင္းဝင္ပါ၏။ ဤသည္မွာ မိမိတုိ႔ပိဋကစာေပမ်ားအလုိအရ သတ္မွတ္ျခင္းပင္ျဖစ္၏။ ကမၻာဝယ္ ထြန္းေပါက္ေတာက္ၾကြားကာ တတ္သိခဲ့ၾကေသာ ထုိထုိ နယူတန္ အုိင္းစတုိင္း စတီဖင္ေဟာ့ကင္း စေသာ ပညာရွင္မ်ားစြာတုိ႔၏ ဝိညာဏ္သိပညာသည္ ယေန႔လူမႈကမၻာၾကီးတစ္ခုလုံးကုိ ဖြ႔ံျဖိဴးတုိးတက္ေစရန္ စြမ္းေဆာင္မႈေပးလွ်က္  မ်ားစြာေက်းဇူးျပဳခဲ့ ျပဳေနဆဲ ေက်းဇူးျပဳေနမည္မွာ စာဖတ္သူလက္ေတြ႔ပင္ျဖစ္ပါ၏။ ( ဤေနရာဝယ္ ဝိညာဏ္ဟုဆုိရာ၌ အမ်ားစုက လြဲမွားစြာနားလည္ေနၾကသည့္ အတၱေကာင္ ဝိညာဥ္ေကာင္ လိပ္ျပာေကာင္ မဟုတ္ေၾကာင္း သတိခ်ပ္ပါ။ ) ပါဠိဘာသာမွ ဝိညာဏဟူေသာပုဒ္ကုိ ဝိညာဏ္ဟု ပါဠိသက္ ( ပါသက္ ) စကားအျဖစ္ေျပာဆုိၾကျခင္းျဖစ္၏။ အမွန္စင္စစ္ ဝိညာဏဟူေသာပုဒ္၏ အဓိပၸါယ္မွာ အာရုံကုိအထူးသျဖင့္သိျခင္းပင္တည္း။ အာရုံကုိအထူးသျဖင့္သိျခင္းဟူသည္ သာမန္မွတ္သိ
သိရုံမွ်မဟုတ္မူ၍ အထက္တြင္ဆုိခဲ့သည့္အတုိင္း သဘာဝတရား၏ ျဖစ္စဥ္ကုိ ေၾကာင္းက်ိဴးယုတၱိခုိင္လုံစြာ
တတ္သိနားလည္ျခင္းပင္ျဖစ္၏။ မွန္၏။ ထုိဝိညာဏ္သိပညာကုိတတ္သိထားသူ သုိ႔မဟုတ္ ဝိညာဏ္သိပညာကုိ ျမတ္ႏုိးတတ္သူသည္ အရမ္းယုံမ်က္ကန္းယုံ ယုံၾကည္သည့္သေဘာမရွိေခ်။ ေတြ႔ၾကံဳၾကားသိရသမွ်ေသာ အရာရာတုိ႔ကုိ ယုတၱိယုတၱာရွိ မရွိ စူးစမ္း၏။ သုံးသပ္၏။ ေလ့လာ၏။ ဆင္ျခင္၏။ ေဆြးေႏြး၏။ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ၏။ ထုိဝိညာဏ္သိပညာျဖင့္ ဦးေဆာင္ႏုိင္ၾကမွသာလွ်င္ ေလာကအတြက္ ေကာင္းက်ိဴးျဖစ္ထြန္းမည္ျဖစ္၏။ ထုိ႔အတူ ဝိညာဏ္သိပညာရွိမွသာလွ်င္ ေနာက္လုိက္ေကာင္းမ်ားျဖစ္ႏုိင္ၾကမည္ျဖစ္၏။ ထုိဝိညာဏ္သိပညာမ်ားရွိၾကမွသာလွ်င္ ေရွ႔သု႔ိအဆင့္ဆင့္ တက္လွမ္းႏုိင္ၾကမည္ျဖစ္၏။ သုိ႔မွသာ လူမႈေလာကသည္ ဖြ႔ံျဖိဴးတုိးတက္မႈမ်ားစြာျဖင့္ သာယာေဝျဖာေနေပလိမ့္မည္။ ( ပညာသိအဆင့္ရွိၾကလွ်င္ကား ဆုိဘြယ္ရာမရွိ အေကာင္းခ်ည္းအတိျဖစ္မည္မွာ ေသခ်ာလွေတာ့၏။ )သို႔ေသာ္ ေကာင္းေသာတုိးတက္ျခင္း ျဖစ္လုိလွ်င္ ကိုယ္က်င့္တရားပါဘုိ႔ အေရးၾကီးသည္ကုိလည္းမေမ့အပ္ေပ။ မိမိတင္ျပခဲ့သည့္ အထက္ပါ စာသင္နည္းေလးမ်ိဴးတြင္ Discussion and Field ဟူေသာ ပညာသင္နည္းတု႔ိသည္ ဤဝိညာဏ္သိပညာေရးအဆင့္တြင္ပါဝင္ပါ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္မိမိတုိ႔ႏုိင္ငံတြင္ ဤအဆင့္ပညာေရးမ်ား အျမန္တုိးပြါးပါေစ က်ယ္ျပန္႔ပါေစ ဟုလည္း ရင္ထဲေသြးထဲမွ နစ္္ေနာစြာဆုေတာင္းပါ၏။ ပိဋကစာေပအရ အသိဥာဏ္သုံးဆင့္တြင္ ေနာက္ဆုံးအဆင့္သည္ ပညာသိအဆင့္ပင္ျဖစ္၏။ ဤပညာသိအဆင့္သည္ ၾကားဖူး ဖတ္ဖူး သင္ဖူး အလြတ္အာဂုံက်က္မွတ္ဖူးရုံမွ်သိေသာ သညာသိအဆင့္ထက္လည္းေက်ာ္လြန္၏။ သဘာဝတရား၏ျဖစ္စဥ္ကုိ ေၾကာင္းက်ိဴးယုတၱိရွိ မရွိ ဆန္းစစ္ေဝဘန္သုံးသပ္ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ၍သိေသာ ဝိညာဏ္သိအဆင့္ထက္လည္း ပိုလြန္ျပန္၏။  ယေန႔ကမၻာဝယ္ ေအာင္လက္မွတ္မ်ား ဂုဏ္ျပဳဆုတံဆိပ္မ်ား အမ်ိဴးမ်ိဴးျဖင့္ ဘြဲ႔ေပးအပ္ကာ အသိအမွတ္ျပဳေနၾကျခင္းသည္ အထက္ပါ သညာသိအဆင့္ႏွင့္ဝိညာဥ္သိအဆင့္တုိ႔ကုိ အသိအမွတ္ျပဳဂုဏ္တင္ေနၾကျခင္းပင္တည္း။ အမွန္စင္္စစ္ ပညာသိအဆင့္ဟူသည္ ပုိင္းပုိင္းျခားျခား ျပတ္ျပတ္သားသား ၾကည္ၾကည္လင္လင္ နက္နက္ရႈိင္းရႈိင္း ခုိင္ခုိင္မာမာျဖင့္ ျငိမ္းေအးမႈရသကုိခံစားလွ်က္ ထုိးထြင္း၍သိျမင္နားလည္ျခင္းတည္း။ ထုိးထြင္းသိပညာအဆင့္ျဖစ္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ထုိသုိ႔သိသနည္း။ အေၾကာင္းကား သက္ဆုိင္ရာကိေလသာတုိ႔ကုိ အျမစ္ျပတ္ပယ္သတ္ႏုိင္ေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။ ဤသုိ႔ေသာ အဆင့္သုိ႔ေရာက္ေအာင္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ နည္းလမ္းအသြယ္သြယ္ ေလးဆယ္မွ် ေပးေတာ္မူခဲ႔ သင္ျပေတာ္မူခဲ့၏။ ဤနည္းလမ္္း ေလးဆယ္သည္ အျမတ္ျမတ္ဆုံးေသာ ပညာရေၾကာင္းလမ္စဥ္ျဖစ္၏ ဟူ၍ သတိမမူမိၾက၊ အသိမွတ္မျပဳမိၾကေခ်။ တရားအားထုတ္ျခင္း ဟူ၍သာ သိထားၾက၏။ အမွန္စင္စစ္ ပညာရွာရာ နယ္ပယ္သည္ ရုပ္ႏွင့္နာမ္ ႏွစ္သြယ္သာရွိ၏။ ဤရုပ္ႏွင့္နာမ္မွတစ္ပါး အျခားပညာရွာရာနယ္ပယ္ အဘယ္မွာရွိႏုိင္ေတာ့မည္နည္း။ ရုပ္ႏွင့္နာမ္တုိ႔၏ တကယ့္ျဖစ္စဥ္သဘာဝကုိ ျမတ္ဗုဒၶေပးေသာနည္းအရ ၾကိဴးစား၍ အမွန္တကယ္သိလွ်င္ ေလာက၏အရာရာကုိ ထိပ္တန္္းက်က် ရင္ဆုိင္ေျဖရွင္းဘုိ႔ အျမဲတန္း အဆင္သင့္ျဖစ္ေနမည္သာတည္း။ ဤပညာသိအဆင့္သုိ႔ေရာက္ေအာင္ နည္းလမ္းေပးႏုိ္င္ေသာ ဘာသာတရားသည္ မိမိတုိ႔လက္ဝယ္ပုိင္ဆုိင္ထားေသာ ျမတ္ဗုဒၶ၏ သာသနာေတာ္တြင္း၌သာ ရွိပါ၏။ ရႏုိင္ပါ၏။ အျခားမည္သည့္ ဘယ္ဘာသာတရားမွာမွ မည္သည့္ပညာေရးစံနစ္မွာမွ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ ပညာရပ္မ်ိဴးကုိသင္ၾကားမေပးႏုိ္င္ေခ်။ သင္ၾကားေပးႏုိင္ဘုိ႔ေဝးစြ၊ ၾကားဖူး မွတ္ဖူးျခင္းပင္မရွိၾကေလတကား။ ေကာင္းကင္ဘုံႏွင့္သာ ဂိတ္ဆုံးၾကေလ၏။ ေကာင္းကင္ဘုံသည္သာ သူတုိ႔၏ေနာက္ဆုံးပန္းတုိင္ျဖစ္၏။ မိမိတုိ႔သာသနာေတာ္၏ သင္ၾကားခ်က္မ်ားအရ ေကာင္းကင္ဘုံဗိမာန္ဟူသည္ ေနာက္ဆုံးပန္းတုိင္မဟုတ္၊ အျမင့္ျမတ္ဆုံးစာရင္းလည္းမဝင္ပါေခ်။ ထုိ႔ျပင္ ကိေလသာကုိပယ္သတ္ကာ ထုိးထြင္း၍သိစြမ္းႏုိ္င္ေသာ ဤပညာသိအဆင့္သည္ ေအာင္လက္မွတ္ျဖင့္အသိမွတ္ျပဳရေသာ ပညာရည္အဆင့္မဟုတ္ေခ်။ ေလာကီသားတုိ႔က ဆုတံဆိပ္အပ္ႏွင္း၍ ဘြဲ႔ႏွင္းသဘင္အခမ္းအနားက်င္းပဖုိ႔လည္းမလုိေသာ ပညာရည္အဆင့္ျဖစ္ေလ၏။  ထုိထုိေလာကီဂုဏ္ျပဳျခင္းတုိ႔ထက္ မ်ားစြာသာလြန္၏။ ေလာကသိပညာမ်ားျဖစ္ေသာ သညာသိ ဝိညာဏ္သိအဆင့္တုိ႔ႏွင့္ႏႈိင္းယွဥ္၍မရစေကာင္းေခ်။  မွန္၏။ ကိေလသာသက္ဝင္လႈပ္ရွားေနေသာ အသိသည္ သက္ဆုိင္ရာကိေလသာ၏ အေရာင္၊အရွိန္ႏွင့္ စြမ္းအင္တုိ႔၏ ရုိက္ခတ္မႈေၾကာင့္ မၾကည္လင္မျပတ္သား မနက္ရႈိင္း မထုိးထြင္းႏုိ္င္ေခ်။ ထင္ရွားေသာ ဥပမာျဖင့္ အနည္းငယ္ခ်ဲ႔အ့ံ။ တဏွာေလာဘ သက္ဝင္လႈပ္ရွားမႈအားၾကီးေသာ ေလာကီပညာရွင္တစ္ေယာက္သည္ သူခ်စ္ေသာပုဂၢိဳလ္ကုိ တဏွာေလာဘ၏ အေရာင္အေသြး အရွိန္အဝါကုိအေျခလည္းခံ အသုံးလည္းျပဳ၍ ျမင္မည္၊ ၾကည့္မည္၊ ခံစားမည္၊ ေတြးေတာမည္၊ ေျပာဆုိမည္၊ ျပဳမူမည္ျဖစ္၏။ ပူေဆြးေလာင္ကြ်မ္းမည္ျဖစ္၏။ အသိဥာဏ္သည္ မၾကည္လင္ မသန္႔ရွင္း ေနာက္က်ဴမည္ျဖစ္၏။ သဘာဝ၏ျဖစ္စဥ္အမွန္ကုိ မထင္ရွားမျပတ္သားသလုိ ထုိးထြင္းနက္ရႈိင္းမႈလည္းရွိမည္မဟုတ္ေခ်။  သုိ႔ေသာ္ တဏွာေလာဘ အလြန္နည္းပါးေသာ သုိ႔မဟုတ္ တဏွာေလာဘကုိ အျမစ္ျပတ္ ပယ္သတ္ျပီးေသာ ေလာကုတၱရာပညာရွင္တစ္ေယာက္သည္ ေလာက၏ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ရပ္တုိင္းကုိ ေအးခ်မ္းေသာေမတၱာ စာနာနားလည္မႈအားၾကီးေသာ ကရုဏာတုိ႔ျဖင့္ ၾကည္လင္ျပတ္သားစြာျမင္၏။ ၾကည့္၏။ သူ၏အၾကည့္အျမင္သည္ နက္ရႈိင္း၏။ ျပတ္သား၏။ ၾကည္လင္၏။ ေအးျမ၏။ မပူေဆြးမေလာင္ကြ်မ္းတတ္။ သဘာဝကုိ သဘာဝအတုိင္းသာ သိျမင္ခံစားနားလည္သုံးသပ္ေတာ့၏။ အေၾကာင္းကား ညစ္ႏြမ္းပူေလာင္ေစတတ္ေသာ တဏွာေလာဘ၏ အရိပ္အေရာင္ အရွိန္အစြမ္းမ်ား လုံးဝကင္းစင္ေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။ ကိေလသာ ကင္း မကင္း ပါး မပါး၏ ေကာင္းက်ိဴးဆုိးျပစ္ကုိ အညစ္ေၾကးကင္းေသာမွန္ကုိ ၾကည့္ျခင္းႏွင့္ အညစ္ေၾကးထူထပ္ေသာမွန္တုိ႔ကုိၾကည့္ျခင္းတုိ႔ျဖင့္လည္း အၾကမ္းဖ်င္းဥပမာျဖင့္နားလည္ႏုိင္ပါ၏။  ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ေလာကသားတုိ႔အား ထုိပညာသိအဆင့္သုိ႔ေရာက္ေအာင္တုိက္တြန္းေတာ္မူခဲ့သလုိ နည္းလမ္းမ်ားလည္းအျပည့္အစုံေပးေတာ္မူခဲ့၏။ တနည္းဆုိေသာ္ ၁။ သုတမယဥာဏ္အဆင့္ ၂။ စိႏၱာမယဥာဏ္အဆင့္ႏွင့္ ၃။ ဘာဝနာမယဥာဏ္အဆင့္ဟူ၍ သုံးမ်ိဴးပုိင္းျခား၍လည္းရပါ၏။ ထုိတြင္ သုတမယဥာဏ္သည္ သညာသိအဆင့္ႏွင့္ညီမွ်၏။ စိႏၱာမယဥာဏ္သည္ ဝိညာဏ္သိအဆင့္ႏွင့္ညီမွ်၏။ ဘာဝနာမယဥာဏ္သည္ ပညာသိအဆင့္ႏွင့္ညီမွ်ေလ၏။ ျမတ္ဗုဒၶ၏ပညာပါရမီျဖည့္ရာဘဝမ်ားကိုေလ့လာၾကည့္လွ်င္ ဝိညာဏ္သိအဆင့္ သုိ႔မဟုတ္ စိႏၱာမယဥာဏ္အဆင့္ကုိပုိင္ပုိင္ႏုိင္ႏုိင္ရရွိေအာင္ အသုံးျပဳခဲ့သည္ကုိ ေတြ႔ႏုိင္ပါ၏။ ထုိဝိညာဏ္သိပညာကုိဘဝအဆက္ဆက္ရင္းႏွီး၍ ( ျဖည့္ဆည္း၍ ) ပညာသိအဆင့္ေရာက္ေအာင္ ျဖည့္က်င့္ခဲ့၏။  တတိယအဆင့္ပညာကုိကား သဗၺညဳတဥာဏ္ေတာ္သခင္ ဘုရားရွင္အျဖစ္သုိ႔ေရာက္မွသာ ရရွိခဲ့သည္ကုိေတြ႔ရမည္ျဖစ္၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မိမိတုိ႔သည္လည္း ျမတ္ဗုဒၶ၏သာဝကမ်ားျဖစ္သည္အားေလ်ာ္စြာ သညာသိအဆင့္ကိုေက်ာ္လြန္ၾက၍ ဝိညာဏ္သိအဆင့္ႏွင့္ ပညာသိအဆင့္တုိ႔သုိ႔ေရာက္ရွိ ရရွိေအာင္ ၾကိဴးစားျဖည့္က်င့္အားထုတ္သင့္ၾကပါ၏။ အားထုတ္ႏုိင္ၾကပါေစဟုလည္း ဆုေတာင္းေမတၱာေခြ်လုိက္ပါ၏။

***ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ား၏အမွာစကား***